Fordon
Här är Ferraris nya laddhybrid – med 1 000 hästar
Foto: Ferrari
Den mest kraftfulla, avancerade och snabbaste Ferrarin någonsin. När det italienska bilmärket gör en laddhybrid handlar det inte om en effektiv pendlarbil. SF90 Stradale är tillverkarens nya milstolpe.
Ferraris grundare Enzo Ferrari var en färgstark person som har levererat flera bevingade citat. Bland de mest kända återfinns: ”Aerodynamik är för folk som inte kan bygga motorer, och jag säljer inte bilar, jag säljer motorer. Bilarna kastar jag in gratis för att det behövs något att sätta motorerna i.” Under torsdagen tog det italienska bilmärket ett utvecklingssteg som den gode Enzo kanske skulle ha haft svårt att förlika sig med. Det var ett steg bort från hela grundtanken om motorn som hjärta.
På torsdagen lanserade Ferrari SF90 Stradale. Det är en ny modell, men även starten på en ny era. Bilen är nämligen en laddhybrid – och som sådan sträcker den verkligen ut tanken på vad man ska se som en Ferrari-motor.
Bossen Louis Camilleri beskrev det som en milstolpe i företagets historia och ett första steg i en ny inriktning. Även om purister lär gnissla tänder är det sladdar och elektroner som gäller framöver.
Tittar vi på drivlinan har den nya bilen hela fyra motorer ombord. Under huven sitter en fyraliters V8, på framaxeln sitter det två elmotorer och slutligen har teknikerna även tryckt in en elmotor mellan V8:an och växellådan. Ombord har bilen ett litiumjonbatteri om 7,9 kWh – ett bagage som ska göra det möjligt att köra upp till 25 kilometer på el.
Maxeffekt på 1000 hästkrafter
Förbränningsmotorn är förvisso fortfarande huvudnumret. Tillsammans med trion elmotorer ska man kunna locka ut en maxeffekt på 1000 hästkrafter. Det gör den till den mest kraftfulla gatlagliga bil man någonsin byggt.
De fyrsiffriga hästkrafterna i kombination med fyrhjulsdrift och elektrifierat vridmoment gör att den accelerationssugne ska ha 0–100 km/h avklarat på 2,5 sekunder – ett nytt rekord för Ferrari. Fortsätter föraren hålla gaspedalen nedtryckt nås 200 km/h på 6,7 sekunder och runt 340 km/h är accelerationsresan klar. Imponerande siffror som få (om någon) kommer utnyttja särskilt ofta.
SF90 Stradale bygger på en nyutvecklad plattform och det märks på bilens helt nya ”brake by wire”-system. Det innebär att bromskraften kan delas mellan de traditionella hydrauliska bromsarna och elmotorerna – något som ska maximera bromskraftsåtervinningen. Vidare har man även begåvat bilen med Electronic Slide Slip Control (som distribuerar kraft till det hjul som behöver den) och ett system för vridmomentsstyrning på framaxeln.
Enligt Ferrari ska dessa tre system ge bilen en serie lösningar för att förbättra varvtider, öka modellens potential och ge mer glädje bakom ratten.
Exakt vad bilen kommer att kosta är inget Ferrari kablar ut till vanliga dödliga. Bolaget nöjer sig med att säga att prislapp kommer. Tillverkaren har dock specificerat att det handlar om summor som ligger över 812 Superfast, men lägre än en LaFerrari. Alltså i runda slängar någonstans mellan fem till nio miljoner kronor.