Fordon
Här är Daimlers självkörande snöplogar
Självkörande snöplogar. Det är framtiden om Daimler får bestämma.
På ett nedlagt flygfält utanför Frankfurt kör fyra Mercedes-Benz Arocs-truckar i konvoj. Alla med varsin åtta meter bred snöplog och varsin semitrailer med borstar som sopar marken.
Tillsammans väger de fyra ekipagen 100 ton. Men bara ett av dem har en förare i hytten.
Från ledarfordonet kan föraren via en skärm övervaka och kontrollera de bakomliggande maskinerna. På distans sitter en operatör och ger assistans. Kommunikationen mellan fordonen sker över krypterad radio (en full dataöverföring mellan huvudkontrollenheten och truckarna sker tio gånger i sekunden) och de självkörande truckarna kan byta fil med hjälp av differentiell GPS.
Däremot används inte teknik som vanligtvis förknippas med autonoma fordon, så som lidarsensorer. Daimler anser att det behovet saknas när truckarna ska framföras på en avgränsad yta.
Se en film med snöplogarna här:
Snöröjning är en kostsam post hos det bolag som sköter driften av en flygplats. I anslutning till start- och landningsbanor måste en flotta om 14 snöplogar stå redo dygnet runt.
Tillsammans kan de röja snö på en bredd om 60 meter åt gången. Det är åtminstone förutsättningarna på flygplatsen i Frankfurt, som sköts av bolaget Fraport AG. Just Fraport har samarbetat med Daimler i det här projektet – och därför kan den självkörande konvojen skalas upp till att omfatta 14 fordon.
Men Daimler – som redan testat autonom konvojkörning på allmänna vägar – hoppas också att deras teknik ska kunna användas på fler platser.
– Det här innebär nya möjligheter för våra kunder: manövrering med hög precision av konventionella truckar. De kan fjärrstyras av en förare utanför hytten eller vara självkörande. Det kan vara i gruvor, på fraktterminaler eller inom andra avgränsade ytor, säger Martin Zeilinger, chefsingenjör på Daimler Trucks, i ett uttalande på tillverkarens hemsida.