Fordon
Här är bilen som fick noll stjärnor av Euro NCAP
Modellens enda förarstöd är en bältespåminnare. Det gjorde Fiat Panda till den andra bilen någonsin med betyget noll stjärnor.
Euro NCAP har släppt sina omdömen för nio modeller – och sju av dem fick toppbetyget fem stjärnor: Volvo V60 och S60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-PACE, samt Peugeot 508. De två återstående bilarna från Fiat/Chrysler-koncernen gjorde dock ett rejält magplask.
Sämst av dem är Fiats åldrande Panda som får noll stjärnor. Euro NCAP testade modellen senast 2011, och man konstaterar att Fiaten säkerhetsmässigt har blivit frånåkt av andra minibilar. Pandan lyckades inte komma över 50 procent i NCAP:s krocktester, och betyget för skydd av barn i baksätet blev 16 – där snittet för nya bilar ligger på 79 procent. Och den enda existerande säkerhetsutrustning som kunde betraktas som något slags förarstöd var bilens bältespåminnare. Tidigare är det bara Fiat Punto som har fått betyget noll av Euro NCAP.
Den andra förloraren i testet var Jeeps nya Wrangler. Den fick förvisso en stjärna i betyg, men med tanke på att versionen kom ut på marknaden under 2018 är resultatet minst sagt överraskande. En enkel farthållare är den enda form av förarstöd som modellen erbjuder.
– Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som börjar säljas under 2018 utan ett autobromssystem eller filhållningsassistent Det på tiden att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler Group som erbjuder en säkerhet som kan rivalisera med konkurrenterna, säger Michiel von Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Euro NCAP: Brister i fem bilar
Trots att övriga testade bilar fick toppbetyget så fanns det brister hos fem av dem. Exempelvis anser man att sidokrockgardinerna i Hyundai Santa Fe riskerar att slitas sönder när de aktivers på versioner med panoramasoltak. Hyundai har redan åtgärdat detta vid monteringen i fabrik, och de bilar som kan ha problemet kommer återkallas.
BMW X5 hade problem med knäkrockkudden på förarplats. Den löste inte ut ordentligt vid frontalkrock och gav därmed ett svagt skydd för förarens ben. Även 5-serien plågades av ett liknande problem vid förra årets tester.
– Trots allt det arbete som tillverkarna lägger ned under utvecklingen av sina fordon, ser Euro NCAP ändå en bristande robusthet inom vissa grundläggande säkerhetsområden. Men det ska sägas att Audi Q3, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 och Volvo V60/S60 har satt den standard mot vilken andra bilar har bedömts den här gången – och andra tillverkare skulle må bra av att följa deras exempel. Speciellt I-Pace demonstrerar att framtidens fordon kommer vara bra för miljön, men erbjuder samtidigt höga säkerhetsnivåer, säger Michiel von Ratingen.