Fordon
Här är Audis trumfkort i kampen mot Tesla
Bedövande tyst och de första digitala sidobackspeglarna. Det är essen Audi har i rockärmen när de beger sig in i elbilssegmentet. Ny Teknik fick en förvisning av modellen E-tron – månader innan premiären.
Tystnaden är bedövande…och lite för påträngande. Som första svenska tidning är Ny Teknik nere i Köpenhamn och åker med i Audi E-tron. Den första rena elbilen från märket – och modellen som ska sätta en ny ribba i segmentet. Och det är en ytterst intressant upplevelse.
Men vi backar bandet något.
Innan vi fick sätta oss i bilen var uppvaktningen stor. Michael Wieldt, ansvarig för akustisk utveckling, visar med hjälp av hologramglasögon hur man arbetat för att minimera störande ljud och resonans – saker som otroligt viktigt när det inte längre finns en förbränningsmotor som brummar och maskerar allt med sin ljudkuliss.
Så vad har man då gjort? Elmotorerna är inkapslade i ljudisolerande polyuretanskum och bak är upphängningen utförd i två steg med gummibussningar i varje led. Torpedväggen fram är även den isolerad i flera steg för att minimera att irriterande ljud tränger in. Hela kupén har försetts med en isolermatta och även hjulhusen har isolerats extra för att minska ljud.
Sedan tar Wieldts kollega från ljudsystemsutveckling vid.
– Deras jobb har varit att få till en tyst bil, mitt jobb har varit att fylla den med ljud, säger Wolfram Jähn.
Istället för att titta på hologrambilder över isolering – visas nu bilens alla högtalare i olika färger. För om man kryssar i tillvalsstereon från Bang & Olufsen – får man 3d-ljud.
– Vi bryter väggarna på den lilla kupén och med 3d-systemet får du en större ljudupplevelse. För vi kan reproducera en konserthall i vår bil, säger Jähn.
Påtaglig tystnad på motorvägen
Systemet förlitar sig på en algoritm som (i det fall informationen finns) ska kunna återskapa resonansen som fanns vid inspelningen. På frågan hur det fungerar med att många använder sig av streamingtjänster med halvtaskig kvalitet medger Wolfram att systemet inte fungerar om informationen inte finns. Upplevelsen är bäst i framsätet, där 3d-högtalarna sitter. Där bak får man bra ljud, men inte av samma kaliber som fram.
Sen bär det av till bilen – och förväntningarna är högt satta.
Elbilar är alla lika när det kommer till motorkaraktär. De är tysta och reaktionssnabba. Men till skillnad från andra elbilar jag kört, är tystnaden absolut mer påtaglig här. Jag sitter tillsammans med tre tyska ingenjörer och när vi kör ut på Köpenhamns gator är det bara de påtagliga andetagen från församlingen som stör tystnaden. Så jag har full förståelse för att man vill ha en bra stereo ombord – annars skulle nog avsaknaden av ljud vara outhärdlig i längden.
Inte ens när vi kör ut på motorvägen och ligger i 100 km/h stör vindbruset särskilt mycket. Och här spelar Audis andra trumfkort, digitala sidobackspeglar, in. Tack vare att de klassiska speglarna bytts ut mot kameror förbättras aerodynamiken rejält och enligt tillverkaren ska de hjälpa till att få ner dragkoefficienten till 0,28.
För de som inte intresseras av obskyra cd-siffror innebär det till vardags att man får en bättre ljudkomfort – samt att det lägre luftmotståndet ger längre räckvidd. Men eftersom de inte är tillåtna överallt (USA och Kina har krav på klassiska speglar) ligger de på tillvalslistan.
Utrustad med smart kamera
Tekniken innebär att det i dörrarna sitter små oled-skärmar som visar bilden. Och eftersom man har kameror – finns det möjligheter. Förutom att kameran har bättre vidvinkel, kan bilden även zoomas och delas.
– Om man kör på motorvägen och bilen upptäcker att du kör snabbare än 90 km/h, då zoomar kameran och visar hur det ser ut längre bak. Och när du parkerar så vinklas nederdelen av bilden ner så att du ser trottoarkanten – och kan undvika att förstöra fälgarna, säger Rupert Spielvogel som jobbat med att utveckla användargränssnittet.
Rupert säger att han från början var skeptisk till digitaliseringen. Att titta i backspeglarna var enkelt och vinsterna att byta var ur ett användarperspektiv inte självklara. Men efter att ha testat systemet blev han övertygad.
Enligt Rupert ska skärmarna klara alla temperaturspann som bilen håller för – och inte vara känsligare för smuts än vad en klassisk sidobackspegel är. På frågan om de laggar eller om de skulle kunna göra förare åksjuka (på grund av eftersläpning eller skärmuppdatering) säger han att man inte haft de problemen under något test.
Modellen E-tron kommer i höst
Skärmarna och kamerorna är även specificerade för att hålla hela bilens livslängd och går inte att stänga av så fort bilen är igång – ett krav för att de skulle godkännas.
Eftersom vi inte får provköra bilen, då det är en prototyp som det krävs speciallicens för att ratta, är det omöjligt att säga hur systemet upplevs när man kör. Men samtliga Audi-ingenjörer är tydliga, det är något som förbättrar upplevelsen, inte bara teknik för sakens skull.
I höst lär vi få reda på det då Audi E-tron kommer ut på marknaden. Men redan nu finns det de som är övertygade – över 400 bilar har redan sålts i Sverige.