16 oktober 2019: I dag visar Volvo upp elektriska XC40: ”Greta-debatten eldar på vår omställning”
– Det är hög tid att Volvo får ut en sådan här bil på marknaden, säger Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm.
Volvo Cars har satt som mål att hälften av alla bilar man säljer 2025 ska vara helt eldrivna. Därmed har den batteridrivna XC40 ett visst ansvar på sina axlar vid lanseringen i Los Angeles.
Volvo säljer många hybrider, men XC40 blir först ut på marknaden för helt eldrivna bilar. Ganska många konkurrenter är redan där. Mer än 12000 elbilar har sålts i Sverige hittills i år (hybrider oräknade). Tesla toppar statistiken, före Renault, Kia och Nissan, visar siffror från Bil Sweden.
– ”Greta-debatten” eldar på vår omställning. Man behöver ha sådana här produkter redo. Det är viktigt, säger Martin Sköld.
Det svenska, men Kinaägda, bilföretaget har även satt press på sig självt med den ambitiösa målsättningen.
– De måste göra sådana här saker på riktigt, inte bara tala om det, säger Mikael Wickelgren, doktor och bilforskare på högskolan i Skövde
Många har varit nyfikna på vad el-Volvon kan prestera i fråga om räckvidd. Hur långt kan en fulladdad bil köras, innan man behöver ladda igen?
40 mils räckvidd
Men nu vet vi svaret: Den eldrivna XC40 kommer att ha en räckvidd över 40 mil, uppger företaget.
Martin Sköld tycker att modellen är väl vald som den första eldrivna Volvon, eftersom den inte i första hand körs längre sträckor.
Volvo har även lovat att nya XC40 ska ha andra nyheter. Dit hör ett förargränssnitt anpassat för elbilar, och ett ”unikt” främre lastutrymme som skapats när förbränningsmotorn har tagits bort.
Volvo Cars besked sommaren 2017 att alla nya bilar från 2019 ska vara utrustade med elmotor fick stor uppmärksamhet världen över. Det ansågs vara ett djärvt löfte, inte minst eftersom företaget vid tidpunkten bara hade bara ett par laddhybrider i sortimentet och vare sig några mildhybrider eller rena elbilar. Samtidigt konstaterade utvecklingschefen Henrik Green att de flesta sålda bilar till en början lär bli mildhybrider som inte går att ladda externt.
Angående elbilarna var löftet att lansera fem helt eldrivna modeller mellan 2019–2021, även om det också inkluderade dotterbolaget Polestar.
Två år efter löftet erbjuder nu Volvo alla sina modeller som laddhybrid och har även lanserat några mildhybriddieslar. Den första elbilen med Volvologga (förutom den lilla testserien C30 Electric från början av 2010-talet) väntar dock fortfarande på att bli presenterad.
Målet är att hälften av alla bilar som säljs år 2025 ska vara elbilar och att det ska ha sålts en miljon till antalet tills dess, så det börjar bli bråttom att få ut fordon. Som jämförelse siktar Volvo på att nästa år sälja 800 000 bilar totalt.
Här är det vi hittills vet om den första elbilen som ska produceras i större serie av Volvo.
9 oktober 2019: XC40 får trådlösa uppdateringar
Med bara en vecka kvar till premiären i Los Angeles meddelar Volvo Cars att nya elektriska XC40:s programvara kommer att kunna uppdateras trådlöst, så kallad over-the-air (OTA). Volvo har genomfört trådlösa uppdateringar sedan 2015 – men då endast för icke-kritiska system, som kartor och appar. Elektriska XC40 blir den första modellen med möjjligheten att uppdatera hela operativsystemet. Tesla har utgjort spjutspetsen inom OTA medan de flesta etablerade tillverkarna har varit betydligt försiktigare, förmodligen på grund av juridiska och säkerhetsrelaterade frågetecken.
– Vi ger dig äntligen samma upplevelse i din bil som du är van vid på din telefon, men anpassat för säker interaktion under körning, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Nya XC40 får även ett nytt infotainmentsystem baserat på Android Automotive OS från Google, vilket bland annat ger tillgång till röststyrning av till exempel temperatur och musik via Google Assistant.
2 oktober 2019: Elektriska XC40 får "frunk"
Två veckor innan avtäckningen lämnar Volvo Cars besked kring elektriska XC40:s design. Avsaknaden av en förbränningsmotor i fronten innebär till exempel att en så kallad "frunk" inryms, det vil säga ett litet främre bagageutrymme under motorhuven. Den får en volym på 31 liter. Teslas elbilar har de senaste åren gett det främre bageutrymmet ett uppsving. Vilken volym till exempel Model 3:s frunk har är dock inte specificerat på Teslas hemsida.
Ytterligare två besked från Volvo är att frånvaron av avgasrör och luftintag i grillen ger möjlighet till stramare formgivning. I grillen kommer i stället sensorer för avancerat förarstöd rymmas.
Ett nytt förargränssnitt anpassat för elbilar utlovas också.
Se Ny Tekniks alla filmer på vår Youtube-kanal
September 2019: Presentation sker den 16 oktober
Volvo bekräftar i ett pressmeddelande att XC40 med helt elektrisk drivlina kommer att presenteras den 16 oktober. Det är dock skralt med information kring fordonet. Vare sig batteristorlek, laddmöjligheter eller andra specifikationer anges. I stället fokuserar Volvo på att nya XC40 blir "en av de säkraste bilarna på vägen, trots att avsaknaden av en förbränningsmotor skapar en rad nya utmaningar".
Bland annat har ingenjörerna tivingats omforma och förstärka fronten för att kompensera för att skydda passagerarna. Runt batteripacket, som är placerat i bottenplattan, har en säkerhetsbur i extruderad aluminium byggts för att skydda det mot deformation. Bilen har även förstärkts baktill för så att den elektriska drivlinan integrerats i karosstrukturen för att fördela krockenergin bort från kupén.
Nya Volvo XC40 blir också den första modellen som får den nya sensoruppsättningen för avancerat förarstöd (Adas) med programvara utvecklad av Zenuity, bolaget som Volvo Cars äger tillsammans med Autoliv-avknoppningen Veoneer.
Volvo Cars utlovar mer information om bilen innan den presenteras den 16 oktober.
April 2019: Lansering under året bekräftad
Volvo bekräftar för Automotive News att XC40 Electric lanseras under året.
Mars 2019: Priset på laddhybriden klart – men inte elbilen
Ny Teknik rapporterar att priset på laddhybriden XC40 T5 Twin Engine blir 459 900 kronor (Momentum). Något pris på XC40 som elbil har dock inte synts till ännu.
Februari 2019: Första elbilen blir en XC40
Den första elbilen från Volvo kommer under året och blir en XC40, rapporterar bland andra Allt om bilar med hänvisning till uttalanden vid en presskonferens med vd Håkan Samuelsson.
Samma månad lanserades även Polestar 2, den första av fem utlovade elbilar men alltså utan Volvoemblem. Den ska få en räckvidd på runt 500 kilometer.
Samtidigt får företaget kritik för att sega med lanseringarna av laddbara alternativ. Håkan Samuelsson anger batteribrist som orsak.
Juli 2017: Räckvidden blir förmodligen kring 500 kilometer
Redan vid presskonferensen sommaren 2017 bekräftade utvecklingschefen Henrik Green att räckvidden kommer att bli minst 500 kilometer, även om han då inte syftade på en specifik modell utan de kommande elbilarna generellt. Det framgick heller inte vilken körcykel han syftade på – den nya WLTP eller den äldre men då rådande NEDC.