Totalt rör det sig om 20 batteridrivna gruvfordon som Sandvik ska leverera till kanadensiska Foran Mining. De är avsedda för McIlvenna Bay i Saskatchewan där man bryter koppar och zink under jord – som sägs vara det första koldioxidneutrala gruvprojektet i världen för koppar.
Tillsammans med tjänsten "battery as a service" räknar man med att värdet landar på 330 miljoner kr, och det är Sandviks största order hittills inom batterielektriska fordon.
– Det här är ett bevis på ett starkt momentum som vi ser för batteridriven gruvutrustning. Det är något som vi har pratat om att vi ser en stor framtid för, och det här visar att det går i en tydligt positiv riktning, säger Johannes Hellström, presschef på Sandvik, till Ny Teknik.
Johannes Hellström är presschef på Sandvik. Foto: Sandvik
I sin förstudie ställde Foran Mining batteridrift mot diesel, och analysen visade att elektrifiering gav bättre finansiella resultat när man räknade med besparingarna, som exempelvis kostnader för ventilation. Den gröna energin ska hämtas från vattenkraft och projektet har designats utifrån svenskarnas senaste teknik. Johannes Hellström konstaterar att Sandvik har en stark ställning inom det elektrifierade området.
Leverans 2023–2025
Leveranserna ska ske mellan 2023 och 2025. Ordern utgörs dels av sju LH518B-lastare. Trots kapaciteten på 18 ton, och en skopa som kan ta upp till 8,6 kubikmeter material, är den 11,2 meter långa maskinen nog liten för att arbeta i en tunnel som är 4,5 x 4,5 meter.
Annons
Den totala vikten vid drift ligger på 52 ton. Batterierna har en litium-järnfosfat-kemi (LFP) och eldrivlinan levererar 600 kW med ett vridmoment på 6 000 Nm.
Lastaren LH518B kan ta upp till 8,6 kubikmeter material i skopan. Foto: Sandvik
Till detta kommer sex exemplar av Sandviks gruvtruck TH550B. Den är 11 meter lång, 3,3 meter bred och 2,7 meter hög, med en kapacitet på 50 ton. Eldrivlinan levererar 560 kW och ett vrid på 6 000 Nm, vilket ger en topphastighet på 37 km/h med last. Fordonen använder Autoswap, Sandviks system för automatiserade batteribyten.
Sandviks gruvtruck TH550B är 11 meter lång och har en kapacitet på 50 ton. Foto: Sandvik
I paketet finns även fyra exemplar av Sandviks borrigg DD422iE jumbo.
Sandviks borrigg DD422iE jumbo. Foto: Sandvik
Dessutom tillkommer två helautomatiska riggar för långhålsborrning, DL422iE, som kan borra 54 meter djupa hål med en diameter upp till 127 mm.
Sandviks helautomatiska rigg för långhålsborrning, DL422iE, kan borra 54 meter. Foto: Sandvik
Avslutningsvis ingår en rigg för bergsförstärkning i ordern. Sandvik DS412iE är en högautomatiserad bultare, upp till 90 procent, för gruvdrift under jord och tunnelanläggningar.
Sandviks rigg för bergsförstärkning, DS412iE, är en högautomatiserad bultare. Foto: Sandvik