Fordon
Halvledarbristens offer – nu skrotas funktioner i flera bilmodeller
Den digitala förarinstrumenteringen i Peugeot 308 är en av de saker som ”utgår” under pågående halvledarbristen. Foto: Peugeot
Bristen på halvledare är ett dråpslag för bilindustrin som lider av sviterna av coronapandemin. Och för att hålla uppe produktionen har flera tillverkare nu valt att kapa ny teknik i sina bilar.
En ny bilmodell innebär nya innovationer och ny teknik. Men på grund av den halvledarbrist som nu har uppkommit kan det bli ett rejält hack i den kurvan. När biltillverkarna i fjol fick känna på att vara strypta av sina underleverantörer valde många att initialt ställa in produktionen i hopp om att det hela skulle blåsa över snabbt. Nissan, GM, Ford och Stellantis var några som gjorde det tidigt och även Volvo flaggade för det, och i veckan blev det verklighet på Hisingen.
Men att sitta på händerna i väntan är ohållbart. Med tanke på att bristen beräknas pågå större delen av 2021 innebär det att tillverkare måste vara lite kreativa om de vill få ut bilar till försäljning. Det rapporterar Bloomberg.
Nissan har enligt nyhetsbyrån valt att skicka ut bilar utan inbyggt navigationssystem, Ram har slutat erbjuda backspeglar med döda vinkeln-teknik som standard och Renault Arkana går inte att köpa med den stora skärmen samt induktionsladdning för telefonen just nu.
Vidare så har Peugeot gått tillbaka till analoga förarinstrument i sin 308, GM säger att Chevrolet Silverado nu byggs utan en modul som förbättrar bränsleekonomin. Allt för att spara in på chip.
Att det är strid på kniven och att efterfrågan vida överträffar utbudet gör att de som inte kan säkra upp – kommer snudd på att inte kunna sälja bilar.
Undermåliga chip
Bloomberg skriver att en reaktion från tillverkarna har varit att allokera om de viktiga komponenterna till modeller med högre profit på bekostnad av mindre lukrativa.
Nyhetsbyrån säger sig även ha uppgifter om att en biltillverkare har bett chiptillverkaren att skicka komponenter som inte uppnår specifikationerna. Undermåliga chip som troligtvis har sämre hållbarhet.
Det är svårt att sia om hur länge det hela kommer att pågå, men på samma sätt som biltillverkarna vill se till att producera sina modeller med bäst marginal – så vill chiptillverkarna detsamma. Och när halvledarindustrin tittar på listan över viktiga kunder, är bilbranschen inte först på den.