Fordon

Hajpade elbilen Lucid för dyr att tillverka?

Lucid Air, i versionen Dream Edition Performance Range, har en räckvidd på mer än 80 mil enligt EPA. Foto: Lucid

Bolaget brände 8,4 miljarder kronor under kvartalet, men produktionen går i snigelfart. Lucids nya prognos för tillverkade elbilar 2022 innebär en förlustaffär.

Publicerad

Tesla kan vittna om att fordonstillverkning är en verksamhet där små tuvor ofta välter stora lass – nu verkar Lucid Motors ha stött på liknande problem i sin produktion.

Priset: 2,3 miljoner

Det amerikanska bolaget vill etablera sig i det exklusiva segmentet, och med en utlovad räckvidd på mer än 80 mil enligt EPA, har bilmodellen Air fått mycket uppmärksamhet.

Räckvidden gäller versionen Air Dream Edition Performance med tillägget "Range". Priset i Tyskland och Nederländerna för upplagan är cirka 2,3 miljoner kronor – en svensk prislapp är ännu inte satt. 

Ska öka produktionen

Bolaget levererade sin första bil i oktober 2021, och under det första kvartalet i år fick man i väg 360 fordon till kunder. Den ursprungliga ambitionen för 2022 var att tillverka 20 000 bilar under året, men i februari justerade Lucid ner prognosen till mellan 12 000–14 000 exemplar.

Verkligheten är att 1 405 fordon producerades under det första halvåret – och i sin nya prognos räknar Lucid med att totalt komma upp i 6 000–7 000 bilar 2022. Det skriver Carscoops.

Aktiekursen dalar

Enligt bolagets vd Peter Rawlinson beror den långsamma tillverkningen på flaskhalsar i försörjningskedjan, och man har tvingats omstrukturera sin logistik såväl som organisationen kring produktionen.

Problemen har fått Lucids aktiekurs att dala och förtroendet ökade inte efter att bolaget bekräftade att man under det senaste kvartalet har bränt 823 miljoner dollar – cirka 8,4 miljarder kronor. Det skriver Electrek.

För att ge intäkter på 990 miljoner kronor har bolaget behövt satsa nära 3 miljarder kronor. Det ska dock sägas att Lucid ännu har strax under 47 miljarder kronor till sitt förfogande.