Fordon Grönt svenskt bränsle blir färdigt om tio år På Bäckhammars bruk i Kristinehamn ligger en demonstrationsanläggning för tillverkning av lignin för olika ändamål, bland annat flygbränsle. Foto: Innventia Sekabs demontrationsanläggning i Örnsköldsvik, där företaget vill utveckla flygbränsle av socker i en biokemisk process, där råvaran är restprodukter från skogsbruk. Foto: Sekab SAS flygplan Airbus 320 Neo tankades med bioflygbränsle inför en flygning till Köpenhamn i början av januari 2017. Swedavia köpte in 450 ton för att kompensera de egna tjänsteresorna. Foto: Christine Olsson / TT Rester från skogsbruk kan användas som råvara i bioflygbränsle. Men i Sverige är det en lång väg innan en reguljär produktion kan starta. Anna Orring Publicerad 28 feb 2017 kl 06.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons I Sverige används 1,2 miljoner kubikmeter flygbränsle per år. Men endast en ytterst liten del består av bioflygbränsle. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon flygbränsle
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.