Fordon

Grönt svenskt bränsle blir färdigt om tio år

På Bäckhammars bruk i Kristinehamn ligger en demonstrationsanläggning för tillverkning av lignin för olika ändamål, bland annat flygbränsle. Foto: Innventia
Sekabs demontrationsanläggning i Örnsköldsvik, där företaget vill utveckla flygbränsle av socker i en biokemisk process, där råvaran är restprodukter från skogsbruk. Foto: Sekab
SAS flygplan Airbus 320 Neo tankades med bioflygbränsle inför en flygning till Köpenhamn i början av januari 2017. Swedavia köpte in 450 ton för att kompensera de egna tjänsteresorna. Foto: Christine Olsson / TT

Rester från skogsbruk kan användas som råvara i bioflygbränsle. Men i Sverige är det en lång väg innan en reguljär produktion kan starta.

Publicerad

I Sverige används 1,2 miljoner kubikmeter flygbränsle per år. Men endast en ytterst liten del består av bioflygbränsle.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här