Fordon
Grattis på födelsedagen - Flygande Tunnan 60 år
På måndag 1 september fyller det legendariska svenska stridsflygplanet J29 60 år. Det var projektledaren Lars Brising som kallade sin skapelse till Flygande Tunnan och så fick den heta i folkmun. Trots sin knubbighet var den snabbast i världen.
Det var Flygande Tunnan som gav svensk flygindustri en plats på världskartan. Saab J29 var det första pilvingade flygplanet i serieproduktion i Västeuropa, det satte mängder av hastighetsrekord och det flög under FN-flagg i Kongo-krisen.
- Det är exakt 60 år sedan Saab 29 Tunnan fick luft under vingarna för första gången. Projektledaren Lars Brising behövde bara använda smeknamnet Flygande Tunnan ett fåtal gånger innan det anammades.
Det skriver Anna Emanuelsson i en artikel på Saabs intranät och som på måndagen kommer att publiceras på hemsidan förSwedish Air Force Historic Flight.
I artikeln citeras provflygaren Robert Moore, som rekryterats från Storbritannien för att helt ägna sig åt J29.
Han var helt lyrisk över Flygande Tunnan med de bakåtsvepta vingarna, den helt rörliga stabilisatorn, de automatiska framkantsklaffarna, skevrodret över hela spännvidden, den starka Ghostmotorn och den helt nya katapultstolen, konstruerad av Saab.
"På marken är Tunnan en ful ankunge. I luften en svala", sade Robert Moore.
Två gånger satte Tunnan världsrekord - första gången den 6 maj 1954 på 500 kilometer sluten bana mellan Uppsala och Sundsvall och andra gången den 23 mars 1955 mellan Nyköping och Örnsköldsvik.
Första rekordet löd på 977 kilometer i timmen i medelhastighet och andra på 900,6 km/tim på långa banan.
Det som utmärkte Tunnan var de pilformade, bakåtsvepta vingarna. Det var det första flygplanet i Europa med den vingkonstruktionen.
Designen hade utformats i Tyskland under kriget, men spreds för vinden när kriget tog slut. Både amerikaner och ryssar tog för sig av ritningarna – liksom svenskarna.
Den amerikanska sysslingen till Tunnan hette F-86 Sabre och den ryska Mikojan MiG-15.
Men Tunnan var snabbast. Det starka Ghostmotorn från brittiska de Havilland var på hela 27 kN.
På baksidan av ett ett gammalt vykort med spaningsplanet S29 Gul Niklas står det:
- Utrustad med upp till sex kameror flög S29C lätt ifrån fientlig jakt med en toppfart på 980 kilometer i timmen.
Det tog drygt två år från den första provflygningen den 1 september 1948 till att serietillverkningen kom igång på allvar.
Den första serietillverkade Tunnan hade registreringsnumret levererades till F13 i Norrköping i maj 1951. Sedan rullade det på.
Saabs verkstäder spottade ut en Tunnan om dagen när produktionen gick på högvarv 1954. Totalt tillverkades fem versioner av Tunnan i sammanlagt 661 exemplar mellan åren 1951 och 1956.