Fordon
GM: Vi lanserar robot-taxi om två år
Inom två år räknar GM med att lansera robottaxis. Foto: GM
Framtiden är självkörande och ”delad”. Biljätten GM säger att de inom två år lanserar autonoma fordon – och tillverkaren räknar med att tekniken kommer generera enorma vinster.
Det var på en investeringskonferens som GM:s Dan Ammann avslöjade att koncernen planer att lansera en flotta av självkörande robottaxis innan det nya decenniet. Och det är inte snack om några bilar som enbart ska klara motorvägskörning. Nej, tanken är att de ska sättas in i ”flertalet täta urbana miljöer”. Detta för att se till att tidigt vara på plats och kunna mota Weymo (Googles bilenhet) i grind.
– Om vi fortsätter i samma tempo så kommer vi vara redo att rulla ut teknologin, på bred front i de mest komplexa miljöerna, 2019, sa Ammann.
Men inte nog med att GM säger att de kommer att vara tidiga på bollen. Ammann sa att varje autonom bil kommer att bidra enormt till kassan. Lönsamheten kan eventuellt handla om ”flera hundra tusen dollar” per fordon, vilket kan jämföras med de runt 30 000 dollar som företaget tjänar i dag. I båda fallen kommer den stora förtjänsten vid initialförsäljning.
GM köpte i fjol Cruise Automation för en miljard dollar, och det verkar som att förvärvet varit lyckat. Målet är som tidigare nämnt att få fördelar av att vara först ute, och Weymo samt Uber ses som de främsta konkurrenterna.
Att biljätten äntligen lyfter på locket är välkommet. Tidigare har GM bara nämnt att autonoma fordon är en stor del av företagets framtid. Strategin som man nu kommunicerar är att massproducera självkörande versioner av elbilen Chevrolet Bolt. Detta kommer dels göra att kostnaderna minskas, men även skaka om hela taxibranschen i de städer som bilarna verkar i.
– VI är det enda företaget som har allt under ett och samma tak, sa GM-chefen Mary Barra på investeringskonferensen.
Och just det kommer betyda mycket på nedersta raden. Företagets ekonomichef sa att robottaxi-segmentet ”potentiellt blir större än vår nuvarande kärnverksamhet, med bättre marginaler”.
Konkurrenterna jobbar även de för fullt. Förra veckan avslöjades det att Uber köper upp till 24 000 Volvo XC90 för att använda i sin självkörande verksamhet. Weymo har å sin sida sedan början av november börjat köra pilotbilar i Phoenix – utan någon i förarsätet. De har som mål att börja ta betalande kunder ”inom några månader” i staden.