Fordon

GM snuvar Opel på Ampera

Ampera med Opels berämda blixt i fronten Foto: GM
Ampera avkädd. Litium-jonbatteriet bredvid föraren. Foto: GM

Premiärvisning idag för GMs elhybridbil Ampera, den europeiska versionen av Chevrolet Volt. Men produktion hos Opel i Tyskland är inte självklar.

Publicerad

Hittills har Ampera beskrivits som en bil i Opelfamiljen när GM har talat om bilen. Så sent som idag skickade GM ut en release där man understryker att det inte finns ett bättre sätt att fira Opels 110 år av innovation inom bilindustrin än att täcka av Ampera.

Men till branschtidningen Automotive News säger GMs europachef Carl-Peter Forster att den logiska produktionsorten för Ampera är i brittiska Ellesmore Port. I anläggningen tillverkas även Astra, och Ampera och Astra delar komponenter.

Forster säger till Automotive News att GM för förhandlingar med brittiska regeringen om och hur Ampera kan tillverkas i Storbritannien. På den brittiska marknaden säljs vanligtvis högerstyrda GM-bilar under det brittiska varumärket Vauxhall.

Annars nämns fabriken där Chevrolet Volt byggs i Michigan i USA som ett alternativ.

Uttalandet kan också ses som ett inlägg i spelet om vilka europeiska regeringar som kan tänkas ställa upp med pengar till GMs produktion i Europa.

Ampera /Volt-bilarna drivs hela tiden elektriskt. Vid resor upp till 60 km drivs bilen enbart på el som lagras i ett litium-jonbatteri på 16 kWh. När batteriet är slut startar bilens förbränningsmotor och ger el till drivmotorerna. Batteriet kan laddas genom vanliga hushållselnätet på 230 volt.

Säljstart för bilen i Europa har planerats till 2011.

(Korrigerad version avseende energi)