Fordon

GM ska inte bygga Nikolas pickup Badger

Nikola Badger, som den var tänkt att se ut. Foto: Nikola

General Motors kommer inte att köpa 11 procent av Nikola – och inte heller bygga pickupen Badger. Men samarbetet om bränsleceller består.

Publicerad

General Motors och Nikola har omarbetat villkoren för samarbetet mellan dem. Enligt överenskommelsen från början av september i år skulle GM utveckla och montera Nikolas kommande batteri/bränslecellspickup Badger. I gengäld skulle GM köpa en andel motsvarande 11 procent av det nyligen börsintroducerade Nikola.

Men i ett nytt ickebindande samförståndsavtal har parterna bestämt sig för att styrka dessa punkter. Nikola meddelar att de som har betalat deposition för en Badger kommer att få pengarna tillbaka.

Väsentliga delar av partnerskapet kvarstår dock. De båda bolagen ska samarbeta för att integrera GM:s bränslecellsteknik Hydrotec i två av Nikolas planerade lastbilar (klass 7 och klass 8 enligt amerikansk definition). Nikola förväntar sig att börja testa prototyper i slutet av 2021. Dessutom fortgår diskussionerna om att använda GM:s battericelltsteknik Ultium i Nikolas lastbilar.

Nikolas vd har redan avgått

Nikolas aktie har sjunkit kraftigt sedan i juni och de senaste dagarna är inget undantag.

I mitten av september avgick grundaren Trevor Milton från sin roll som vd och ordförande i bolaget. Avhoppet kom efter en rapport från analysföretaget Hindenburg Research (tillika blankare, det vill säga satsar på att ett företag ska dåligt på börsen) med en rad anklagelser riktade mot företaget, bland annat att lastbilen Nikola One i en video rullar ner för en backe snarare än drivs fram av ett fungerande framdrivningssystem. Nikola har erkänt att fordonet inte drevs av egen kraft.

Batteripickup med bränslecell för längre räckvidd

Pickupen Badger var i standardutförande tänkt att bli batteridriven och med ett tillval i form av ett bränslecellssystem som räckviddsförlängare.