Fordon
GM:s center ska ge billiga batterier med lång räckvidd
Biljättens ambition är att ta fram batterier med en energitäthet på 1 200 Wh per liter – när batterier för elbilar typiskt ligger på 670 Wh/l. Foto: GM
Den nya anläggningen ska bland annat utveckla litiummetallbatterier med fast elektrolyt. GM siktar på en mycket hög energitäthet – och att kunna kapa dagens priser med 60 procent.
Med hjälp av LG Energy Solutions tog GM fram sin Ultium-cell, och nu byggs fabriker i Ohio och Tennessee för produktionen av litiumjonbatterierna. De har en hög energitäthet och tar upp mindre plats i fordonen, men för att säkra koncernens position måste nästa Ultium-generation prestera ännu bättre.
Vid General Motors Global Technical Centre i Warren, Michigan, utvecklas bland annat framtidens batterier – men nu ska området få en ny anläggning där biltillverkaren hoppas kunna ta fram batterier vars prestanda innebär ett konkret tekniskt genombrott.
Wallace Battery Cell Innovation Center får inledningsvis en yta på nära 28 000 kvadratmeter, men GM räknar med en expansion av lokalerna över tid. Bygget har inletts och centret ska stå klart redan i mitten nästa år. Det skriver GM i sitt pressmeddelande.
Batterier med energitäthet på 1 200 Wh per liter
Ambitionen är att anläggningen ska kunna ta fram batterier med en energitäthet på 1 200 Wh per liter. Det kan ställas mot att batterier för elbilar typiskt ligger på 670 Wh/l, enligt University of Washington. Det ger elbilar med en ökad räckvidd – samtidigt tror GM att de kan sänka kostnaderna med 60 procent.
Centret kommer bland annat att jobba med kisel- samt litiummetallbatterier och fast elektrolyt, med möjlighet att skapa storskaliga prototyper för elbilar. Till detta kommer man att utveckla mer effektiva produktionsmetoder. GM räknar med att Wallace ska kunna presentera sina första litiummetall-prototyper under det sista kvartalet 2022.
Så kallade solid state-batterier, det vill säga där elektrolyten är i fast fas, lockar med att de blir mindre och lättare än litiumjonbatterier, med en ökad livslängd samt en förbättrad säkerhet, Men det viktigaste är kanske en högre energitäthet. Litiummetallbatterier har metalliskt litium i anoden – det gör att laddkapaciteten i materialet blir omkring tio gånger högre jämfört med den grafit som litiumjonbatterier använder. Läs mer om solid state-tekniken här.
VW, Toyota och BMW satsar på fast elektrolyt
En rad biltillverkare satsar nu på litiummetallbatterier med fast elektrolyt, bland andra Volkswagen, Toyota, BMW, Hyundai och Daimler. Det finns dock en rad utmaningar kring att återvinna batteritypen – Martina Petranikova, docent på Chalmers, har sammanställt dessa.
Men problemet ligger inte runt hörnet, för att skapa ett solid state-batteri som kan sättas i elbilar har visat sig vara en svår nöt att knäcka. Därför har sju brittiska organisationer gått samman för att samarbeta om en anläggning där man kan utveckla prototyper och ta fram kommersiellt gångbara tillverkningsmetoder av solid state-batterier. Läs mer om samarbetet här.