Fordon

GM rör sig bort från tillverkning – upprättar ”Airbnb för bilar”

Foto: John F. Martin

Bilbranschen är pressad att erbjuda nya mobilitetslösningar. Nu blir General Motors den första tillverkaren som under eget namn hjälper bilägarna att låna ut sina egna fordon – med inspiration från Airbnb.

Publicerad

General Motors planerar att inleda sitt pilotprogram under sommaren. Inspirationen kommer från Airbnb – men istället för bostäder är GM:s ambition att bilägare ska få möjlighet att hyra ut sitt fordon när de inte använder det. Det första testet kommer köras via Maven, GM:s enhet för bildelning. Snart kan de som äger en av tillverkarens bilmodeller lägga upp den på Maven-plattformen för uthyrning, och intäkterna delas med GM.

Om piloten blir framgångsrik så kan det innebära att General Motors tar ännu ett kliv bort från rollen som tillverkare, och rör sig närmare mot att bli en leverantör av mobilitetslösningar.

Bakom den nya inriktningen ligger många år där företagets aktiekurs haft en dålig utveckling, detta samtidigt som Silicon Valley har börjat hota de klassiska bilföretagen. Men efter att GM utannonserat satsningar kring bildelning så nådde bolagets aktie rekordhöjder.

GM är inte först med att applicera Airbnb-principen på bilar, men de är den första biltillverkaren som gör en stor satsning under eget namn. Bland konkurrenterna finns uppstartsföretagen Getaround och Turo, där det senare får uppbackning av Daimler AG.

Enligt Alexandre Marian, bilbranschexpert hos konsultföretaget AlixPartners LLP, kan uthyrning av privatpersoners bilar vara ett smartare alternativ än exempelvis traditionella bilpooler. Tillverkarna har fördelen av att kunna utnyttja sina enorma nätverk av bilägare.

– Biltillverkarna gör sig redo för ombytliga tider, så de försöker experimentera med olika modeller, säger Alexandre Marian till Autonews.

Bland de som intresserar sig för konceptet finns även Tesla. Elon Musk har tidigare skrivit att ägarna, med ett tryck på mobilen, ska kunna lägga sin självkörande Tesla till den delade flottan. Han tror att de intäkter som uthyrningen kan generera till och med skulle kunna överstiga månadskostnaden för billånet.

Det finns dock moln på himlen. Alla uppskattar inte utvecklingen, exempelvis The American Car Rental Association. Lobbygruppen där bland andra Hertz ingår ligger nu på lagstiftarna. De kräver att man ska täppa till de kryphål i skattelagstiftningen som lobbygruppen anser ger orättvisa konkurrensfördelar till privatuthyrarna.