Fordon
Gigantiskt vrid i Fiesta med navmotor
Ford har testat en ny navmotordriven Fiesta i den skandinaviska kylan. Bilen har ett vridmoment på 700 Nm.
(uppdaterad) Fiesta E-Wheel Drive är ett samarbete med tyska bildelsleveratören Schaeffler, som för några år sedan presenterade ett navmotorkoncept i en Opel Corsa. Det har nu vidareutvecklats i samarbete med Ford.
Fiestan har navmotorer monterade i fälgarna på bakhjulen. Den kontinuerliga effekten anges till 33 kW per motor. Den vätskekylda drivenheten har ett vridmoment på 700 Nm, en ökning med 75 procent jämfört med den tidigare navmotorn. Drivsystemet arbetar i spänningsintervallet 360 - 420 volt.
Kraftelektroniken har sedan den första modellen nu flyttat in i navmotorpaketet. Ändå har vikten jämfört med förra generationens navmotor minskat 6 kg. Totalt väger en motor i Fiestan 53 kg, vilket är 45 kg mer än ett vanligt hjul med lager och broms.
Professor Peter Gutzmer vid Schaeffler ser stora möjligheter för den här sortens drivsystem i framtida stadsbilar. Genom att förlägga så mycket som möjligt av drivfunktionerna i hjulet frigöras utrymme för passagerare och bagage i kupén. Dessutom blir det möjligt att testa lösningar där hjulen ställs i 90 graders vinkel för extremt snål fickparkering.
Vintertesterna på de nordliga breddgraderna visar att bilen inte bjuder på några större överraskningar körmässigt, trots den avsevärt större ofjädrade vikten i hjulen, uppger Roger Graaf, projektledare vid Fords europeiska utvecklingsavdelning. Genom att individuellt fördela kraften mellan drivhjulen, s k torque vectoring, är det möjligt att åstadkomma ytterst stabila köregenskaper.