Fordon
”Geely verkar vilja styra Volvo hårdare”
Li Shufu, styrelseordförande Geely-koncernen. Foto: Pontus Lundahl / TT
Sammanslagningen av Volvo Cars och kinesiska Geely syftar främst till att öka huvudägaren Geelys makt över Volvo, anser fordonsforskaren Christer Karlsson.
Geely och Volvo Cars ska bli ett ännu större bolag med en gemensam styrelse. Den nyheten kom i måndags.
”Vi vill stärka synergierna inom gruppen”, skrev Li Shufu, ordförande för moderbolaget Geely Holding, som äger både Volvo Cars och den kinesiska biltillverkaren Geely, i ett pressmeddelande.
Men det inte är hela sanningen, anser Christer Karlsson, fordonsforskare och professor i Köpenhamn och professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Flera fordonsföretag, som VW och Audi, samarbetar utan att vara ett bolag med en enda gemensam styrelse. Det går utmärkt, man behöver inte gå samman för det, säger professorn.
– Det finns många allianser mellan konkurrerande företag med gemensam produktutveckling och produktion, ofta utan att konsumenten vet om det. Nej, samgående i ett bolag handlar om styrning, tills vi får veta mer. Geely vill ha en tätare kontroll. Exakt varför är för tidigt att säga. Det kan handla om att strukturera om bolagen, köpa upp eller kanske sälja en del av bolaget.
Inget inflytande för kinesiska staten
Geely har nära samarbete med kinesiska staten. Får det kinesiska kommunistpartiet större inflytande över Volvo?
– Nej, det tror jag kanske inte. Jag ser inte att den här affären skulle påverka den saken.
Glenn Bergström, fackligt ombud för IF Metall i Volvos styrelse, är försiktigt positiv.
– Det kan bli bra – eller dåligt, det är för tidigt att säga. Men vi är redan ett kinesiskt bolag så jag är inte rädd för någon ökad kinesisk styrning och inte heller för att vi nu ska börja arbeta på något annat sätt. Vi har varit ett kinesiskt bolag i tio år och det har gått bra, säger han.
Fakta / Geely och Volvo Cars
Geely Holding äger i dag en rad bilbolag.
Geely äger Volvo Personvagnar (Volvo Cars), och är storägare i lastbils-Volvo (AB Volvo) och tyska Daimler, som tillverkar Mercedes. Geely deläger sportbilstillverkaren Lotus och start-up-bolaget Terrafugia, som försöker tillverka en flygande bil.
Geely har tillsammans med kinesiska China Aerospace Science and Industry Corporation planer på att bygga snabbtåg.