Fordon

Geely flyttar kinesiska bolag till Göteborg

Den svenska delegationen bestående av bland andra kommunstyrelsens i Göteborgs ordförande Ann-Sofie Hermansson och Stefan Löfven samt representanter från Geely. Foto: Geely

Geelys planerade innovationscentrum i Göteborg innebär att flera kinesiska koncernbolag och partners flyttas till staden.

Publicerad

På onsdagen undertecknade Geely och Göteborgs stad en avsiktsförklaring om att Geely vill bygga ett innovationscentrum på Lindholmen. Det blir omkring 70 000 kvadratmeter stort och ha plats för 3 500 kontorsplatser. Kinesiska Geely äger bland annat Volvo Cars samt utvecklingsbolaget Cevt som på bara några år växt till 2 200 anställda i Sverige.

Innovationscentrumet kommer framför allt att koncentrera Cevts verksamhet som i dagsläget är utspridd i 14 olika lokaler i Göteborg. Några av byggnaderna kommer dock att behållas som de är eftersom stora investeringar i exempelvis labbmiljö har gjorts, berättar Stefan Lundin, kommunikationschef Cevt. Kontoret i Trollhättan påverkas inte det nya centret eftersom det fungerar som ett tillfälligt kontor för de många pendlarna.

Klart är att Cevt, Geely powertrain R&D centre, Geely design Europe samt Lynk & Co:s avdelningar för internationell marknadsföring, försäljning och tjänster kommer att flytta in. Centrumets inriktning blir elektromobilitet, uppkoppling och grön energi.

Läs mer:

Men huset kommer att rymma mer än så. Ett antal koncernbolag och partners som i dag finns i Kina kommer också att flytta in. Vilka de är vill Stefan Lundin inte säga i dagsläget.

– Det finns konkreta planer och vi kommer att gå ut med några namn relativt snart. Det handlar om verksamheter som ligger i linje med innovationscentrumets inriktning mot elektromobilitet, uppkoppling och grön energi, säger han.

Satsningen kommer ”absolut” att innebära nyanställningar, fortsätter han. De kompetenser som kommer att eftersökas rör framför allt uppkoppling och elektrifiering av plattform och arkitektur.

– Fordonstekniker lär vi behöva se oss om i Europa för att hitta. Telekomingenjörer behöver vi också, men vi räknar med att kunna hitta dem i närområdet, säger han.

Läs mer:

En avsiktsförklaring innebär fortfarande att många steg återstår, som markundersökningar, ny detaljplan och bygglov. Från Cevts perspektiv ska dock saken vara att betrakta som klar, enligt Stefan Lundin.

– Geely vill få huset på plats så fort som möjligt. Från vår sida finns inga tveksamheter, säger han.

Investeringen beräknas till minst två miljarder kronor i byggkostnad. Sedan tidigare finns också en uppskattning av driften som beräknas till tre miljarder kronor årligen. Målet är att kunna börja flytta in 2020, men enligt Göteborgsposten som intervjuat byggbolaget ska byggnationen ske i etapper.