Fordon

Gasdriven containerjätte går in i ny fas

Fartyget ska ha plats för 20 000 containers i 20-fotsstorlek. Foto: DNV GL

ABB är ett av bolagen som utvecklar ett enormt containerskepp som tankas med naturgas i stället för olja.

Publicerad

Det finns redan ett antal gasdrivna fartyg i trafik världen över. Det första var en norsk färja som sjösattes år 2000. De senaste åren har också rejält stora containerfartyg byggts för framdrift med fossil naturgas i stället för olja, i syfte att möta nya emissionskrav.

2016 levererade Hyundai Samho heavy industries ett gasdrivet containerfartyg med en lastkapacitet på 18 800 TEU, vilket är ett mått på hur många containers á 20 fot den rymmer.

Ett konsortium bestående av bland andra ABB, CMA CGM och det norska standardiseringsorganet DNV GL håller på att utveckla ett ännu större gasdrivet fartyg med plats för 20 000 containers, i ett projekt som kallas Perfect joint industry project.

Utvecklingen lämnade nyligen fas två och fartyget förbereds nu för att bli möjligt att beställa.

– Projektet har fört samman en ny uppsättning expertkompetens och levererat lovande resultat, säger Gerd Würsig på DNV GL - Maritime, i ett pressmeddelande.

Fartyget drivs fram av elmotorer som i sin tur drivs av en kombinerad gas- och ångturbin i ett så kallat Coges-system. Konstruktionen möjliggör att systemet för kraftgenerering respektive framdrivning kan placeras i separata utrymmen. Ett maskinrum behövs inte vilket frigör utrymme för fler containrar.

– Fartyget har utrustats med vårt skräddarsydda framdrivningssystem vilket kombinerar utmärkt effektivitet och manöverbarhet och medger säker och miljövänlig drift, säger Juha Koskela, vd ABB Marine & Ports.