Fordon
Går GM i konkurs drabbar det Toyota, Honda och Nissan
Många av GM:s monsterbilar står osålda i dag när energikrisen och finanskrisen lägger sordin på bilmarknaden.
Den amerikanska bilindustrin är som ett korthus: drar någon bort de understa korten faller alla. Nu varnar amerikanska experter för att även de japanska biltillverkarna ligger illa till om krisen fortsätter i GM och Ford.
Toyota, Honda och Nissan, de största utländska biltillverkarna på den amerikanska marknaden, köper många av sina komponenter från samma underleverantörer som GM och Ford.
- Vi är djupt oroade över det som sker, säger Mike Gross, talesman för Toyota i USA tillDetroit News.
- Sjuttiofem procent av fordonen som vi bygger i Nordamerika får också sina delar från regionen, och vi delar många underleverantörer med the Big Three (GM, Ford och Chrysler, red anm).
De senaste 25 åren har de japanska biltillverkarna gjort stora investeringar i norra Amerika. I dag monteras hälften av alla bilar som Toyota, Honda och Nissan säljer i USA och Kanada på plats.
Genom att bygga fabriker i regionen har de japanska företagen försökt dämpa protektionistiska tongångar och minska effekterna av svängningarna i valutakurserna.
Kedjereaktion
När Toyota och de andra biltillverkarna etablerade sig i Nordamerika tog de med sig några av sina största underleverantörer. Men de är i sin tur beroende av mindre, amerikanska komponenttillverkare.
- Nu ligger några av de japanska underleverantörerna också illa till, konstaterar Mike Goss i Detroit News.
Förra året såldes det över 16 miljoner bilar och lastbilar i USA. I år ligger försäljningstakten betydligt lägre och prognoserna pekar mot en nedgång till 11 miljoner fordon.
Den amerikanska bilindustrin befinner sig i en av sina värsta kriser någonsin. Bedömare menar att GM riskerar att gå i konkurs innan årsskiftet om koncernen inte får ekonomisk hjälp.
Den amerikanska regeringen har hittills sagt nej till ett stödpaket för bilindustrin.