Fordon
Fusk bland kinesiska Volvohandlare
Volvo PV:s återförsäljare i Kina har felrapporterat säljsiffror för att få belöningar, skriver Reuters med hänvisning till en källa inom Volvo.
Företaget bekräftar att årssiffror är felaktiga, men justerar dem inte.
Volvos utredning visade tusentals falska bilaffärer under 2011, som balanserades av underrapportering för 2012. Det innebär att Volvo förra året gjorde bättre resultat i Kina än vad som först rapporterades.
Volvo, som ägs av kinesiska Geelygruppen, rapporterade en nedgång på den kinesiska marknaden med 11 procent förra året. Siffran väckte tvivel om Volvos strategi för den viktiga marknaden. Men det visade sig att försäljningen tvärtom hade ökat med 15 procent jämfört med året innan, enligt den högt uppsatta källan.
– Det här är inget som Volvo Personvagnar har haft nytta av. Alla de här bilarna är sålda, men det har skapats en otydlighet i vår försäljningsstatistik. Delar av försäljningen har inte hamnat på rätt år, säger Volvo PV:s presschef Per-Åke Fröberg till TT.
Enligt Reuters rör det sig om 7 000 bilar, som felaktigt ska ha rapporterats som sålda 2011, vilket balanserades med en underrapportering 2012.
– Jag vill inte kommentera hur många bilar det rör sig om eller hur mycket det påverkat. Vi sålde något mer 2012 än vad siffrorna visat, säger Fröberg.
Volvo upptäckte fusket under förra året och vid ett möte med återförsäljarna den 7 mars gjordes klart att de måste sluta rapportera fel.
– Vi tror att vi har fixat problemet, men det var en smärtsam process, säger Reuters källa, som uttalade sig mot löfte om att inte namnges.
– Vårt finansiella resultat har inte påverkats av det här problemet. Det är endast försäljningsresultatet som inte varit korrekt, säger Per-Åke Fröberg.
Volvo upptäckte problemet med bonusprogrammet under första hälften av 2012. Rapporteringen av försäljningen till slutkund stämde inte överens med den verkliga försäljningen i landet. Ett nytt bonusprogram infördes och var på plats i mitten av 2012.
– Det nya bonusprogrammet baseras på de bilar vi säljer till vårt marknadsbolag i Kina, som i sin tur säljer bilar till återförsäljare. På detta vis togs de förutsättningar som skapat problemet bort, säger Per-Åke Fröberg.
Volvo kommer inte att justera siffrorna för 2011 och 2012. Detta innebär att uppgången på 31 procent i Kina under januari_februari 2013, jämfört med samma månader i fjol, i själva verket var något lägre.
– Vi prioriterar att titta framåt och inte att justera gamla siffror. Det kommer bli en del avvikelser vid jämförelse månad för månad, men om några månader kommer de här avvikelserna försvinna, säger Fröberg.