Fordon

Franskt stöd till mildare avgaskrav

Franska Renault och PSA ställer nu upp på de tyska kraven om mildare övergång till utsläppsgränsen 95 g/km CO2 till år 2020.

Publicerad

Från att tidigare har gått på EUs linje och förklarat sig beredda att uppfylla 2020 års krav på genomsnittliga CO2-utsläpp på 95 g/km sluter nu de två stora franska bilkoncernerna upp bakom det tyska kravet på en mjukare övergång, fram till 2024.

De tyska biltillverkarna, som har modeller med stora motorer som har svårt att uppfylla avgaskraven, har med tyska regeringens hjälp lagt fram ett förslag på mjukare övergångsregler. Enligt dessa ska 80 procent av fordonen från en tillverkare klara 95 g-målet 2020. Sedan ska en ökning ske med 5 procent per år fram till 2024.

Orsakane bedöms allmänt vara att Renault och PSA har samarbeten med tyska biltillverkare, och därför ligger under tryck att stödja dem i avgasfrågan. Renault har plattforms- och motorsamarbeten med Daimler. PSA arbetar på samarbete med BMW och GM-ägda Opel har också samarbeten med PSA.