De stora däcktillverkarna presenterar ständigt nya, kreativa koncept för personbilar. Men det är ont om innovativa lösningar för stora arbetsfordon som gruvtruckar. Nu har dock uppstartsföretaget Global Air Cylinder Wheels i Arizona utvecklat ett däcklöst terränggående hjul, tillverkat av stål.
Tolv inbyggda pneumatiska cylindrar länkar samman det inre hjulet med fälgen. Cylindrarna är fyllda med kväve vid 2 500 PSI, och klarar ett tryck upp till 10 000 PSI. Tillsammans med sex oljefyllda dämpare fångar de upp det inre hjulets rörelser mot fälgen.
Själva anläggningsytan mot vägen utgörs av ersättningsbara plattor av stål alternativ polyuretan. De ska ha en hållbarhet som varar 3–5 gånger så länge som ett konventionellt däck. Enligt bolaget har deras Air Suspension Wheel en hållbarhet som varar hela fordonets livslängd. Det kan sedan renoveras eller återvinnas till 100 procent.
Skiss Air Suspension Wheel. Foto: Global Air Cylinder Wheels
Att slopa gummit ger stora miljövinster, men ett starkt säljargument är att man slipper de stora utgifterna för konventionella däck. De kan kosta hundratusentals kronor styck, samtidigt som gummit bara håller i 6–9 månader på ett gruvfordon. Global Air Cylinder Wheels hävdar att deras hjul ger en kostnadsbesparing på upp till 60 procent.
Flera av de stora däcktillverkarna utvecklar nu luftfria däck för fordonsmarknaden, och deras lösningar ligger nära varandra.
Produkten ställer högre krav
Annons
Michelin inledde utvecklingen av X Tweel 2005. Med lösningen fångas krafterna upp av plastekrar som omger den centrala metalldelen av hjulet. Och i dag erbjuder tillverkaren en färdig produkt för små arbetsfordon, som exempelvis åkgräsklippare och större fyrhjulingar.
Michelin erbjuder redan det luftfria däcket X Tweel för små arbetsfordon. Foto: Michelin
Att släppa en produkt för bilar och tyngre fordon ställer dock högre krav, och Michelin har samarbetet med General Motors kring utvecklingen av UPTIS, som står för ”Unique Puncture Proof Tire System”. Under bilmässan i München 2021 provkördes däcken offentligt, då monterade på en Mini Cooper, rapporterar Freethink.
Redan 2011 presenterade Bridgestone ett luftfritt däckkoncept där krafterna fångades av ett nätverk av plastekrar – omgärdade av en mer konventionell mitt av solid metall eller ekrar. 2013 presenterades den andra generationen av Air Free Concept. Lösningen var mer lik Michelins, dock med lätt lutade plastlameller. Sedan dess har Bridgestone visat upp en version för lastbilar, och 2021 uppgav tillverkaren att man jobbar på att ta fram en version med en mer miljövänlig profil.
Goodyear Aero är ett luftfritt koncept för framtidens flygande bilar, där lamellerna även ska fungera som fläktblad för lyftkraft. Foto: Goodyear
2019 presenterade Goodyear däcket Aero, ett luftfritt koncept avsett för framtidens flygande bilar. Lamellerna som ska fånga upp krafter från vägbanan är även tänkta att kunna fungera som fläktblad, och ge den flygande bilen lyftkraft.
Under sommaren 2021 testade Goodyear ett luftfritt däck på Local Motors autonoma skyttel Olli i Jacksonville, Florida. Och i november utvärderades däcket på en Tesla Model 3. Enligt the Drive kördes bilen i hastigheter upp till 160 km/h – och Goddyear hävdar att testförarna gav en positiv feedback kring upplevelsen.