Fordon
Första hybridtrucken för tunga lyft
Grendia Ex Hybrid
Mitsubishi lanserar en hybridtruck, enligt företaget världens första för lyft upp till 5,5 ton. Bränsleekonomin förbättras med nära 40 procent.
Traditionella eldrivna truckar används för lyftkapaciteter upp till 4 ton. Däröver är det vanligt med kombinationen diesel och hydraulmotorer.
Mitsubishi presenterar nu tre hybridmodeller i Grendia Ex-serien som drivs med dielse- och elmotorer, och använder hydraulmotor för lyften.
Trucken förses med Mitsubishis nyutvecklade litium-jonbatteri och kan köras både som seriehybrid och parallellhybrid. Vid lyft används både diesel och hydraulmotor i parallellhybridkoppling.
Jämfört med Mitsubishis konventionella dieseltruckar har motorvolymen i hybridtruckarna krympt med en tredjedel. Bränsleförbrukningen reduceras i hybridversionen med 39 procent jämfört med den enbart dieseldrivna.
Tidigare i år presenterade även Toyota en hybriddriven gaffeltruck, med lyftkapaciteten 3,5 ton. Toyota utrustar sin truck med nickel-metallhydridbatterier.