Fordon Första elbilspoolen med solel Solcellstaket rymmer tre bilar för laddning. Med vanlig 10 A hushållsel tar det 8 timmar att ladda full, med 16 A snabbladdning växelström går det på 5 timmar, men med Chademo likströmsladdare tar det bara 30 minuter att ladda upp till 80 procent. Foto: Timo Julku Nissan Leaf blev Årets Bil i Europa 2011. Pris i Sverige 330 000 kronor efter avdrag för den statliga supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. Batterikapacitetet 24 kW och elmotorn på 80 kW. Foto: Timo Julku 59 kronor i timmen eller 499 kronor för en hel dag 06.00-23.00 för privatpersoner. Plus månadskostnaden för medlemssskap i poolen, 124 kronor för privatpersoner och halva priset för studenter. Foto: Timo Julku Laddning pågår med långsamladdning med växelström i uttaget till höger. Uttaget till vänster är för snabbladdning med likström med japanska Chademo-laddare. Det kommer en sådan till Helsingborg under våren. Då tar det bara 30 min att ladda 80 procent fullt. Foto: Timo Julku Sex stycken helelektriska Nissan Leaf ingår i den nya elbilspoolen i Helsingborg som invigdes i helgen. Tre av dem får sina batterier påfyllda med solcellsel. Lars Anders Karlberg Publicerad 19 mar 2012 kl 08.32 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ solceller fordon solcell
KARRIÄR Om populära utbildningen: ”Det är olyckligt att det blivit så” Efter en facklig varning om industriell ekonomis dominans bland toppstudenter får nu tre av de stora lärosätena ge sin bild.
ELBILAR ”Har man en miljon i bilbudget är den ett givet alternativ” En återvändande veteran som hoppas återerövra Europa med elbilar. Ny Teknik provkör Cadillac Lyriq.