Fordon Första bilderna på SJ:s nya snabbtåg Det första SJ 3000-tåget börjar gå i trafik efter sommaren. Då har det provkörts i 2 500 mil. Foto: Anders Forngren Utsikt från förarplatsen. Ena skärmen visar bilder från videobackspeglar monterade på lokets utsida. Förare som vill rocka loss lite extra under färden kan använda sig av bilradion. Foto: Anders Forngren Vid fjädringen sitter en polykarbonatskiva som gör att snön inte får fäste. Foto: Anders Forngren All inre belysning är av led-typ. Stolarna har öron för att ge passagerarna en känsla av avskildhet. I första klass har dessutom hyllor monterats mellan sätena. Foto: Anders Forngren Den böjda väggen gör att benutrymmet blir större. Göran Lindh, som har skostorlek 45, har inga problem att få plats. Foto: Anders Forngren SJ:s nya snabbtåg ska klara vintern med beprövad teknik. Grundkonstruktionen i SJ 3000-tågen har testats i snö och is i över tio år. Ny Teknik har fått en första titt. Eddie Pröckl Publicerad 11 maj 2011 kl 01.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bombardier järnväg fordon
ENERGI Lyckat magnettest för amerikanskt bolag – hoppas lösa fusionsfrågan Ett amerikanskt fusionsbolag säger sig ha nått en milstolpe efter ett lyckat test av en stor magnet. Bolaget hoppas lösa fusionsfrågan och börja leverera el till nätet tidigt 2030-tal.
KARRIÄR Efter Northvolts kris: ”hack i kurvan” för ingenjörer i norr Efter år av hög efterfrågan på ingenjörskompetens i norra Sverige står nu hundratals ingenjörer utan jobb i spåren av Northvolts kris.