Fordon

Första bilderna på SJ:s nya snabbtåg

Det första SJ 3000-tåget börjar gå i trafik efter sommaren. Då har det provkörts i 2 500 mil. Foto: Anders Forngren
Utsikt från förarplatsen. Ena skärmen visar bilder från videobackspeglar monterade på lokets utsida. Förare som vill rocka loss lite extra under färden kan använda sig av bilradion. Foto: Anders Forngren
Vid fjädringen sitter en polykarbonatskiva som gör att snön inte får fäste. Foto: Anders Forngren
All inre belysning är av led-typ. Stolarna har öron för att ge passagerarna en känsla av avskildhet. I första klass har dessutom hyllor monterats mellan sätena. Foto: Anders Forngren
Den böjda väggen gör att benutrymmet blir större. Göran Lindh, som har skostorlek 45, har inga problem att få plats. Foto: Anders Forngren

SJ:s nya snabbtåg ska klara vintern med beprövad teknik. Grundkonstruktionen i SJ 3000-tågen har testats i snö och is i över tio år. Ny Teknik har fått en första titt.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här