Fordon Första bilderna på SJ:s nya snabbtåg Det första SJ 3000-tåget börjar gå i trafik efter sommaren. Då har det provkörts i 2 500 mil. Foto: Anders Forngren Utsikt från förarplatsen. Ena skärmen visar bilder från videobackspeglar monterade på lokets utsida. Förare som vill rocka loss lite extra under färden kan använda sig av bilradion. Foto: Anders Forngren Vid fjädringen sitter en polykarbonatskiva som gör att snön inte får fäste. Foto: Anders Forngren All inre belysning är av led-typ. Stolarna har öron för att ge passagerarna en känsla av avskildhet. I första klass har dessutom hyllor monterats mellan sätena. Foto: Anders Forngren Den böjda väggen gör att benutrymmet blir större. Göran Lindh, som har skostorlek 45, har inga problem att få plats. Foto: Anders Forngren SJ:s nya snabbtåg ska klara vintern med beprövad teknik. Grundkonstruktionen i SJ 3000-tågen har testats i snö och is i över tio år. Ny Teknik har fått en första titt. Eddie Pröckl Publicerad 11 maj 2011 kl 01.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bombardier järnväg fordon
RYMDEN Nasa återvänder till månen med ”spökryttare” och svensk hjälp Flera har gett sig på det, men hittills har bara en privat månlandare nått månen – och den föll omkull. Nu görs nytt försök.
INNOVATION Utspelet om multiversum får forskare att ryta till: ”Absurt” Kvantdatorchipet Willow sägs vara ett tecken på att det existerar flera parallella världar, enligt Google. ”De borde veta bättre”, anser forskare.