Fordon
Första bilden: Här är GM:s rattlösa bil
En vanlig bil med en ovanlig kupé. Under fredagen avslöjade GM sin Crusie AV – deras första rattlösa bil. Och får de tillåtelse så kommer de ha 2600 exemplar ute på amerikanska vägar redan 2019.
General Motors har accelererat rejält när det kommer till självkörande teknik. Från att ha hängt i periferin när Tesla, Google, Uber och Volvo skapade rubriker – till att nu kandidera till ledningen.
Resan har gått snabbt. 2016 köpte GM uppstartsbolaget Cruise Automation, och i december avslöjade biljätten att man hade som mål att kunna lansera en tjänst med robottaxis inom två år.
– Om vi fortsätter i samma tempo kommer vi vara redo att rulla ut teknologin, på bred front i de mest komplexa miljöerna 2019, sa GM-chefen Dan Ammann då.
Och det verkar som att man jobbar hårt mot den tidshorisonten. Nu presenterar man sin självkörande och rattlösa bil – och hymlar inte med sina ambitioner. I sin presentation säger GM att man kommer att ha Cruise AV (AV står för autonomous vehicle) ute 2019 – under förutsättning att regleringarna tillåter det.
Tillverkaren har sökt tillåtelse från den amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, samt de stater där man ämnar börja köra sin robotflotta. Det GM efterfrågar är undantag från regeln som gör gällande att en människa måste sitta vid ratten – detta eftersom deras bil, som ovan nämnt, saknar detta.
GM har inte släppt all information om sin nya självkörande bli, men avslöjar att modellen bygger på Chevrolets elbil Bolt. Förutom att den självkörande versionen saknar ratt, skiljer den sig så till vida att den även har en lång rad sensorer som vanliga bilar saknar. Det börjar med 21 radarenheter, 16 kameror och fem lidars – och som grädde på moset kommer GM:s egenutvecklade mjukvara för autonom körning. Därtill har man automatiserat dörrarna som kan öppnas och stängas utan mänskligt engagemang (vilket är viktigt utifall en taxi-passagerare glömmer).
General Motors har i och med sitt avslöjande satt ett hiskeligt tempo i det autonoma racet. Hur kommer konkurrenterna svara?