Fordon

Forskarnas spel ger piggare förare i semi-självkörande bilar

Ska spel göra så att föraren håller koncentrationen uppe? Foto: University of Waterloo

Med självkörande system på nivå 3 förväntas föraren vara beredd att kliva in om tekniken fallerar. Löftet är lätt att bryta men nu har forskare skapat spel i vindrutan som gör det lättare att hålla koncentrationen uppe.

Publicerad

Semi-autonomi skapar en situation som står i strid med den mänskliga naturen. Självkörande system på nivå 3 sköter all körning. Föraren behöver inte hålla ögonen på vägen, men ständigt vara beredd på att kliva in om den autonoma tekniken plötsligt möter en situation som systemet inte kan hantera.

Det här är en lösning som lutar sig mot det orimliga. Det visar inte minst olyckan 2018 då Ubers autonoma testbil körde ihjäl en kvinna som ledde sin cykel över vägen. Volvons autobroms var urkopplad, och säkerhetsföraren bakom ratten reagerade alldeles för sent för att hinna bromsa eller styra undan bilen. Att sysslolös låta sig skjutsas runt i mörkret och bibehålla samma reaktionsförmåga som när man själv kör får ses som en omöjlig mental övning.

Men nu har forskare vid University of Waterloo tagit fram en lösning på problemet. Deras institut för spelutveckling har tillsammans med universitetets matematiska fakultet utvecklat tre olika spel där den passiva föraren interagerar med andra bilister, och deltagarna använder de omgivande fordonen som ett slags pjäser.

Teamet har använt de heads up-displayer som exempelvis visar hastigheten i vindrutan. Spelet pågår alltså i förarens naturliga synfält. De har också utnyttjat V2V, så kallad vehicle-to-vehicle communication där bilarna kan dela information. Det innebär att två eller flera spelare i olika fordon kan mötas.

Själva spelen är dels Killerball, som kan liknas vid spökboll där man samlar poäng genom att kasta bollar på förbipasserande bilar. I Billiards studsar en grupp sina bollar mot en utvald bil, och ju fler ytor man lyckas träffa, desto högre blir poängen. Decoration handlar om att pynta sitt eget fordon, och nya dekorationer låses upp i takt med att man samlar poäng. Tolv personer fick åka simulerad bil i en vr-miljö, och deras utvärdering var positiv.

– På det hela taget rankade deltagarna spelen högt när det kom till engagemangsnivån, och responsen var positiv till att vi hade med heads up displayer i spelen. Spelens olika stilar inkräktade heller inte särskilt mycket på tidsförloppet för att genomföra att fullt övertagande av bilen. Alla spelen var populära, av olika anledningar, säger Mathew Lakier, en av spelskaparna, på hemsidan.

En faktor som verkligen uppskattades var att man kunde spela med totala främlingar. Det här är också något som spelutvecklare generellt vet är populärt, vilket borgar för att de skulle vara intresserade av att förse lösningen med titlar. Aktiviteten i bilen gör den autonoma resan mer uppskattad, och förarna löper långt mindre risk för att somna.