Fordon
Forskaren: Autonoma bilar kommer att skapa kaos
Foto: Mercedes
I stället för att betala p-avgifter kommer ägarna låta sina autonoma bilar kryssa runt i låg fart. Det framtidsscenariot förutspår en transportforskare – och resultatet blir att all trafik rullar i cirka tre km/h.
San Fransisco är en progressiv stad med stora trafikproblem. Här testas redan självkörande fordon, och Adam Millard-Ball tror att deras genombrott kommer skapa kaos för bilismen i alla storstäder. Han är transportplanerare och assisterande professor i miljöstudier vid University of California, Santa Cruz.
Millard-Ball har undersökt vilken effekt parkeringskostnader och självkörande bilar kommer få på stadskärnorna – och publicerat sin analys ”The Autonomous Vehicle Parking Problem” i tidningen Transport Policy.
– Kostnaderna för parkering är vad som har fått folk att ställa bilen och ta kollektivtrafiken – men autonoma fordon har inget behov av att parkera över huvud taget. De kan komma runt att behöva betala för parkering genom om att kryssa runt, säger Adam Millard-Ball till Science Daily.
I och med att det blir billigare ju långsammare de autonoma fordonen åker så kommer de rulla i snigelfart, och enligt forskaren är det upplagt för att de ska skapa kaos. Det låter kanske som en avlägsen framtid, men forskaren anser att problemet kan vara ett faktum redan inom fem år.
Millard-Ball har kombinerat spelteori med mikrosimulationer av trafiken. I ett bästa scenario kan så få som 2 000 bilar i centrala San Fransisco innebära att trafiken rullar långsammare än två miles i timmen – drygt tre km/h.
Forskaren hävdar att det bara krävs en minoritet av långsamma fordon för att få saker att sega till sig. Han lutar sig bland annat mot ett tidigare problem vid den lokala flygplatsen. Bilister cirkulerade i ankommande-filen för att slippa betala för parkering, och för att slippa göra varvet flera gånger så körde många i snigelfart, vilket skapade enorma trafikstockningar. Problemet löstes med en kombination av gratisparkering via mobilen och strikta regler vid lastzoner.
Enligt Millard-Ball kommer det att skapas ett liknande tryck på städerna att skapa p-platser med en taxa som understiger kostnaden för att låta bilen kryssa runt – vilket forskaren uppskattar till 50 cent i timmen. Så liten blir kostnaden, även om man väger in slitage och värdeminskning.
Och att stifta lagar som förhindrar okynnesåkande med tom bil är i princip omöjligt. För vem kan avgöra huruvida fordonet är på väg för att hämta en person eller ett paket? En lösning skulle kunna vara genom en trängselskatt, som i exempelvis Stockholm – den skulle dock behöva vara kopplad mot utrustning som registrerar hur långt fordonet har kört inne i stadskärnan.
– Avgifterna skulle kunna dra in pengar som hjälper städerna att förbättra sina transporter. Tanken är att göra det nu innan de autonoma bilarna blir ett spritt fenomen, säger Adam Millard-Ball.