Fordon

Förnybart för tunga fordon en "bergochdalbana"

"Det som först verkade vara en bra lösning var plötsligt inte det", säger Colin Campbell, chef för hälsa, säkerhet och miljö på norska Posten/Bring. Foto: Johan Kristensson

Norska Posten/Bring har ett tufft mål för sin fordonsflotta – att endast använda sig av förnybara bränslen år 2025. Men företaget har redan kommit en bra bit sedan 2009.

Publicerad

Med 10 000 fordon i flottan och orsaken till en procent av Norges koldioxidutsläpp kan det verka som en tuff resa mot helt förnybara bränslen för norska Posten/Bring. Det har det också varit. Att veta vilken teknik som är värd att satsa på har utgjort huvudvärk för företaget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här