Fordon
Fordonsindustrin får Sverige att rulla
Signalerna är entydiga: Goda tider väntar svenska leverantörer.
Både Fordonskomponentgruppen, FKG, och Svensk Industriförening, Sinf, talar om positiva tongångar bland sina medlemsföretag.
54 procent av de svenska fordonsleverantörerna bedömer att omsättningen kommer att öka 2016, visar FKG:s barometer Vägvisaren.
Sinfs Underleverantörsbarometer visar att 71 procent av underleverantörerna tror på en högre omsättning 2016.
- Företagen har en betydligt mer optimistisk syn än tidigare, säger Anders Ekdahl, vd för Sinf.
2015 har ändå varit ett relativt bra år, om än något trögare på slutet.
Och det är ingen tvekan om vilken bransch som drar.
- Fordonsbranschen är motorn som får Sverige att rulla, säger Harriet Lidh, som är vd för Lidhs verktyg och Swepart verktyg inom koncernen VA Automotive. Företagen finns i Dalstorp i Västergötland och skånska Tyringe. De gör plåtformade verktyg med fordonsbranschen som storkund.
- Det finns många nya projekt ute i både Sverige och Tyskland. Det är högtryck. Volvo Personvagnar har till exempel nya bilmodeller och Scania jobbar med en ny lastbil. Framförallt är det i Sverige som det går bra men även den europeiska marknaden i övrigt går bra, säger Harriet Lidh.
Trenden av ensidig utflyttning av produktion verkar också vara bruten.
Enligt Sinf bedömer 26 procent av företagen att de kommer att flytta tillbaka produktion till Sverige medan 16 procent tror på utflyttning.
Vanligaste skälet för hemflytt är kvalitet.
- Vi har levt med konkurrensen från Asien i 10-15 år men nu kommer helt nya krav på kortare ledtider, vilket talar till vår fördel, säger Harriet Lidh.
Vad skulle då kunna sätta käppar i hjulet för svenska företag 2016? Harriet Lidh ser inga hot mer än om någon av deras kunder skulle drabbas en ny skandal a la Volkswagen.
Anders Ekdahl pekar på en farhåga till.
- Det är avtalsrörelsen. Vi har redan ett högt löneläge jämfört med andra länder så företagen kommer inte att klara kraftigt ökade kostnader, säger han.