Fordon

FMV: "Ingen ubåt från Thyssen Krupp"

Det låsta läget mellan FMV och ThyssenKrupp i ubåtsfrågan är cementerat. Det står klart efter att dagens möte mellan FMV:s generaldirektör Lena Erixon och företrädare för den tyska ubåtstillverkaren inte gett något resultat.

Publicerad

– Det var ett bra möte. Vi lyssnade på varandras synpunkter, men den slutsats jag kan dra är att läget är oförändrat. Det finns fortfarande i dag inga förutsättningar för att lägga beställningar av A26 och halvtidsmodifieringarna av Gotlandsklassen på TKMS AB, säger Lena Erixon, generaldirektör på Försvarets materielverk, FMV, i ett uttalande efter mötet.

Dagens samtal mellan FMV och ThyssenKrupp var den första offentligt kända sammankomsten mellan de två aktörerna sedan konflikten runt det ThyssenKrupp-ägda svenska varvet Kockums blossade upp.

I korthet handlar oenigheten om att FMV har skrotat planerna på att låta Kockums (TKMS AB) bygga ubåten A26. Det beskedet lämnades för några veckor sedan och samtidigt meddelade FMV att myndigheten lagt en studie, värderad till 25 miljoner kronor, på Saab för att utreda framtida svensk undervattenskapacitet.

Ett skäl till att A26-planerna stoppades av FMV är att Kockums tyska ägare, ThyssenKrupp Marine Systems, krävt betalning på löpande räkning i stället för att ge ett fast pris. En annan orsak till oenigheten är att ThyssenKrupp försvårar för Kockums att konkurrera internationellt med koncernens andra ubåtsbolag, det Kiel-baserade företaget HDW.

När Ny Teknik för cirka två veckor sedan talade med FMV:s generaldirektör Lena Erixon, kommenterade hon dagens, redan då inplanerade möte, med ThyssenKrupp så här:

Det finns ett möte mellan er och koncernen ­inplanerat den 18 mars, blir det av?

– Jag har inte fått något återbud.

Vad är tanken att ni ska diskutera?

– Det är om det finns några andra lösningar. Det är ju så att man måste komma ur detta.

Vad skulle kunna få er att ändra er?

– Det skulle vara att de skulle stödja den här verksamheten och öppna upp för andra kontraktslösningar. Den absolut viktigaste punkten är att vi kan se en långsiktig försörjningslösning som är hållbar, säger Lena Erixon.

Det var alltså förutsättningarna för dagens möte. Nu står det klart att det inte gick att hitta någon lösning.