Fordon

Flygarvet kvar hos Bil-Saab

Saabentusiaster ställde upp i tusentals under Saabmanifestationerna under den djupa krisen när GM beslutat sig för att lägga ned Saab i Trollhättan. Foto: Scanpix
Den klassiska Saablogon fanns på den Saab 96:a som Eric Carlsson På Taket vann Montecarlorallyt med tillsammans med Gunnar Palm. Foto: Saab
Och här finns samma logo med silhuetten av den svenska attackbombaren B18 på konceptbilen Saab Phoenix som väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Geneve i mars i år. Foto: Saab
Phoenix har tappat det blå emblemet på motorhuven men behållit den stiliserade flygplansvingen i grillen. Foto: Saab
Stilstudie öve det klassiska Saabmärket i baken på Phoenix. Foto: Saab
Här är en välkänd variant av Saablogon när Saab var som allra hetast. Foto: Saab
Anna Lundström poserer framför sin fars Saab 9-5 på tillfälligt besök i Stockholm när Ny Tekniks bilreporter kom förbi och fick upp mobilkameran. Här ser man både det blå Reuterswärd-emblemet och flygplansvingen i grillen. Foto: Lars Anders Karlberg
Och så här fångade Ny Tekniks illustratör Ingemar Franzén upp Saabs varumärke under den djupa krisen 2008-2009. Foto: Ingemar Franzén
Det blå kylaremblemet är känsligt för slitage av sol eller biltvätt. Av någon anledning bleknar i alla fall den blå färgen. Foto: Olle Blomkvist

Saab i Trollhättan bygger bilar. Likväl har man stiliserade flygplansvingar på kylargrillen. Allt för att påminna om arvet från flygplanstillverkaren Saab - Svenska Aeroplan AB.

Publicerad

Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här