Fordon Flyg-Saab har tappat vingarna Saabs första logotype från 1939, två år efter att Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildats. Det stiliserade planet föreställer bombplanet B3 - en tysk Junkers Ju 86 K. Saabs andra logotype registrerades som varumärk 1945. Planet är inte längre en B3:a utan en B18, Saabs första egentillverkade bombplan. Den tredje symbolen för flyg- och försvarskoncernen Saab skapades år 2000 när Saab förvärvade it- och försvarskonceren Celsius och företaget Saab Scania delats upp i Saab och Scania. Kvar från Saab Scania-tiden är det röda Gripen-huvudet med kungakronan i guld. Saabentusiaster ställde upp i tusentals under Saabmanifestationerna under den djupa krisen när GM beslutat sig för att lägga ned Saab i Trollhättan. Foto: Scanpix Den klassiska Saablogon fanns på den Saab 96:a som Eric Carlsson På Taket vann Montecarlorallyt med tillsammans med Gunnar Palm. Foto: Saab Och här finns samma logo med silhuetten av den svenska attackbombaren B18 på konceptbilen Saab Phoenix som väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Geneve i mars i år. Foto: Saab Phoenix har tappat det blå emblemet på motorhuven men behållit den stiliserade flygplansvingen i grillen. Foto: Saab Stilstudie öve det klassiska Saabmärket i baken på Phoenix. Foto: Saab Här är en välkänd variant av Saablogon när Saab var som allra hetast. Foto: Saab Anna Lundström poserer framför sin fars Saab 9-5 på tillfälligt besök i Stockholm när Ny Tekniks bilreporter kom förbi och fick upp mobilkameran. Här ser man både det blå Reuterswärd-emblemet och flygplansvingen i grillen. Foto: Lars Anders Karlberg Och så här fångade Ny Tekniks illustratör Ingemar Franzén upp Saabs varumärke under den djupa krisen 2008-2009. Foto: Ingemar Franzén Det blå kylaremblemet är känsligt för slitage av sol eller biltvätt. Av någon anledning bleknar i alla fall den blå färgen. Foto: Olle Blomkvist Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania. Lars Anders Karlberg Publicerad 16 aug 2011 kl 12.41 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons I dag är bil-Saab och flyg-Saab två olika företag med olika ägare och Scania har inte längre något med Saab att göra över huvud taget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon saab gripen teknikloggan
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.