Fordon Flyg-Saab har tappat vingarna Saabs första logotype från 1939, två år efter att Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildats. Det stiliserade planet föreställer bombplanet B3 - en tysk Junkers Ju 86 K. Saabs andra logotype registrerades som varumärk 1945. Planet är inte längre en B3:a utan en B18, Saabs första egentillverkade bombplan. Den tredje symbolen för flyg- och försvarskoncernen Saab skapades år 2000 när Saab förvärvade it- och försvarskonceren Celsius och företaget Saab Scania delats upp i Saab och Scania. Kvar från Saab Scania-tiden är det röda Gripen-huvudet med kungakronan i guld. Saabentusiaster ställde upp i tusentals under Saabmanifestationerna under den djupa krisen när GM beslutat sig för att lägga ned Saab i Trollhättan. Foto: Scanpix Den klassiska Saablogon fanns på den Saab 96:a som Eric Carlsson På Taket vann Montecarlorallyt med tillsammans med Gunnar Palm. Foto: Saab Och här finns samma logo med silhuetten av den svenska attackbombaren B18 på konceptbilen Saab Phoenix som väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Geneve i mars i år. Foto: Saab Phoenix har tappat det blå emblemet på motorhuven men behållit den stiliserade flygplansvingen i grillen. Foto: Saab Stilstudie öve det klassiska Saabmärket i baken på Phoenix. Foto: Saab Här är en välkänd variant av Saablogon när Saab var som allra hetast. Foto: Saab Anna Lundström poserer framför sin fars Saab 9-5 på tillfälligt besök i Stockholm när Ny Tekniks bilreporter kom förbi och fick upp mobilkameran. Här ser man både det blå Reuterswärd-emblemet och flygplansvingen i grillen. Foto: Lars Anders Karlberg Och så här fångade Ny Tekniks illustratör Ingemar Franzén upp Saabs varumärke under den djupa krisen 2008-2009. Foto: Ingemar Franzén Det blå kylaremblemet är känsligt för slitage av sol eller biltvätt. Av någon anledning bleknar i alla fall den blå färgen. Foto: Olle Blomkvist Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania. Lars Anders Karlberg Publicerad tisdag 16. augusti 2011 - 12:41 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons I dag är bil-Saab och flyg-Saab två olika företag med olika ägare och Scania har inte längre något med Saab att göra över huvud taget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon saab gripen teknikloggan
ENERGI Högre än Eiffeltornet: Kinesiskt vindkraftverk på 26 MW slår ny rekord Det ska klara orkaner och ge el till 55 000 hushåll. Nytt kinesiskt vindkraftverk slår världsrekordet med god marginal.
TECH Tillslag mot flera Netflix-kontor – misstankar om penningtvätt Den franska åklagarmyndigheten har genomsökt Netflix kontor i Frankrike. Franska och nederländska utredare har även gjort tillslag mot strömningsjättens kontor i Amsterdam.
TECH Luftrenare från Ozoneair stoppas – kan ge elchocker Elsäkerhetsverket stoppar en luftrenare från Luleåföretaget Ozoneair. Modellen Clean Go 30 har för hög koncentration av ozon och tekniska brister med risk för elchock, heter det från Elsäkerhetsverket.