Fordon

Fler och snabbare tåg när stoppsignalerna försvann

De optiska stoppsignalerna har helt ersatts av mobilsignaler i det mobilbaserade ETCS-systemet. Foto: Siemens

När det traditionella signalsystemet ersattes av mobilbaserade ETCS på sträckan Erfurt – Leipzig ökade turtätheten och restiden minskade.

Publicerad

Trafikövervakningen av sträckan sker via GSM-R, mobiltekniken för järnvägsstyrning, som tillåter hastigheter upp till 300 km/h. Med systemet kan tågen köras med kortare intervall eftersom de inte behöver sakta in för att invänta nya kommandon via signalerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här