Fordon
Fläktar ska göra elfordonet snabbast i världen
Foto: Daymak
C5 Blast Go-Kart sägs klara 0-100 km/h på mindre än 1,5 sekunder. Enligt tillverkaren ska tiden kunna vässas till under sekunden. Bakom accelerationen ligger teknik som lyfter fordonet från vägbanan.
En sammanslagning av schweiziska studenter satte upp målet att bygga världens snabbaste elfordon – och sommaren 2016 slog deras ”Grimsel” världsrekordet. 0-100 km/h avverkades på 1,513 sekunder, och den 168 kilo tunga go-karten behövde bara 30 meter för att klara av bedriften.
Men Grimsels rekord kan bli kortlivat. Nu har det kanadensiska företaget Daymak presenterat ”C5 Blast Go-Kart”. Elfordonet ska klara av 0-100 km/h under 1,5 sekunder – men har framtida potential att vässa tiden till under sekunden.
C5 har en vätskekyld elmotor på 10 kW, men Daymak har kombinera den med en mer okonventionell drivkälla. Fyra bakåtriktade fläktar ger 60 kilos kraft – men den viktigaste beståndsdelen för en snabb acceleration är de åtta nedåtriktade fläktarna. De trycker på med 96 kilos kraft, och kan göra den cirka 200 kilo tunga go-karten hälften så tung på hjulen.
– Vi skulle faktiskt kunna göra den ännu lättare och snabbare. Vid någon punkt kommer go-karten börja sväva som en land speeder från Star Wars, eller också kan vi montera på vingar och få den att flyga. Men hastigheten kommer inte utgöra några problem, och vi tror att vi framöver kommer klara 0-100 på under sekunden – vilket gör den snabbare än något existerande fordon, säger teknikchefen Aldo Baiocchi på Daymaks hemsida.
Läs mer:
Det har dock varit svårt att hitta en dödsföraktande Torontobo som är modig nog för att provköra go-karten. Hugade spekulanter som inte vill ha lika mycket spänning kan köpa standardversionen av C5 som bara har elmotorn på 10 kW. Den kostar dock strax under 87 000 kronor. För värstingen med fläktar får du lägga ut över en halv miljon kronor.
Syftet med att utveckla C5 Blast Go-Kart handlar om mer än att erbjuda kunderna en rolig produkt. Daymaks målsättning är att bli ledande inom lätta elfordon.
– Vi har en fungerande prototyp och tittar i dagsläget på hur man kan använda den här tekniken inom en rad andra projekt. Vi söker också nya partners och investerare för att ta området till nästa nivå, säger Jason Roy, vice vd på Daymak på företagets hemsida.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!