Fordon

Fiskers nya batteriteknik ska ladda elbilar fulla på en minut

Fisker har ansökt om ett patent för en ny typ av batteriteknik. Elbilar ska laddar supersnabbt och ge en räckvidd om 80 mil. Foto: Fisker

En elbil med över 80 mils räckvidd – vars batterier går att ladda fullt på en minut. I framtiden är både räckviddsångest och långa laddtider för elbilar passé. Det påstår tillverkaren Fisker som har sökt patent för en ny typ av batteriteknologi.

Publicerad

Framstegen inom batteriteknik har varit enorma på senare år. Kapaciteten har ökat samtidigt som prisnedgången på battericeller varit större än vad analytikerna har förutspått.

Tidigare i höstas fick Toshiba mycket uppmärksamhet för sina batterier med ”ultrasnabb” laddteknik. Men det verkar som att det japanska företagets teknik snarare kommer att ses som ”snigelbatterier” i framtiden. I varje fall om man ska tro nischtillverkaren Fisker.

Fisker är det lilla företaget som för snart tio år sedan gick ”all in” på lyxelbilsmarknaden. Deras Karma var en plug-in hybrid och rivaliserade med Tesla Model S om köparnas gunst. Det behöver väl knappast nämnas vilken bil som gick segrande ur striden. Fisker dukade under och numera ägs Karma och dess teknik av kinesiska bildelskonglomeratet Wanxiang Group – men bilmärket lever vidare.

Läs mer:

I ett pressmeddelande berättar Fisker att de har ny revolutionerande teknik på gång. Informationen är mycket knapphändig, men företaget avslöjar att deras nya energilagringsteknik innebär att de kommer kunna bygga solid-state batterier och packa dem än tätare än vad man kan i dag. Resultatet ska vara bättre ledningsförmåga, vilket gör att batterierna fungerar bättre i kyligt klimat – samt ska gå att ladda mycket snabbare.

Dock är det inte bara att tuta och köra. Enligt Fisker kommer det dröja fram till 2023 innan teknologin är redo för marknaden. Men när den väl kommer så utlovas en energidensitet som är mer än 2,5 gånger högre än motsvarande litiumjonbatterier.

Dessa batterier ska gå att ladda fullt snabbare än tiden det tar att tanka en vanlig fossildriven bil – och de ska ge en räckvidd på över 80 mil. Dessutom ska priset enbart vara en tredjedel av vad litiumjonbatterierna kostar. Det hela låter kanske för bra för att vara sant, och som med all ny teknik ligger bevisbördan hos företaget.