Fordon

Finska RMK:s elmotorcykel E2 har en unik fälgmotor

Foto: RMK
Foto: RMK
Foto: RMK
Foto: RMK
Företaget RMK har ansökt om patent på sin motordesign.Foto: RMK
Foto: RMK
Foto: RMK
Foto: RMK

Navlös med unik fälgmotor. Finska RMK:s kommande elmotorcykel ska vinna kunder med säregen design. Nu hoppas man få tekniken godkänd för allmän väg.

Publicerad

Segmentet med elektrifierade cyklar, mopeder samt motorcyklar växer enormt och nya modeller lanseras på löpande band. Och snart finns det en finsk spelare med i mc-gänget, nämligen RMK.

RMK:s elektriska motorcykel går under namnet E2 och har på endast ett år gått från ritbord till prototypstadiet.

Sett till prestanda så utlovas en topphastighet på 160 km/h och en räckvidd på 200-300 kilometer beroende på vilket batteri man väljer.

Men den stora rubriken är inte siffrorna – utan företagets unika design och motor.

Navlöst bakhjul med elmotor

Bakhjulet är navlöst och istället för en ordinär fälg har man en integrerat en elmotor där.

– Själva cykeln är en bastard av en naken sporthoj och en typ av Harley-Davidson. Det ser ju lite ut som en sporthoj, men det är det inte, säger Teemu Saukkio, grundare av RMK, i en intervju med EVnerds.

Men man slutade inte där. Istället för att försöka dölja att det är en elmotorcykel – valde man att förstärka elektrifieringsdesignen. Detta genom att kablaget är utanpåliggande och i bjärt orange. Ett stilgrepp som man kan ifrågasätta hur praktiskt det är. Stenar och annat kan orsaka skada på de nakna kablarna – och att ha strömförande koppar exponerat känns så där.

Bit kvar innan elmotorcykeln kan säljas

Företaget har ansökt om patent för sin motordesign, som de i övrigt inte har avslöjat allt för mycket om. Dock ska den leverera 50 kW och 320 Nm.

Planen är nu att låta prototyperna genomgå alla möjliga tester innan man sätter igång en serieproduktion. I dagsläget är målet att ha detta klart till sommaren – för att sedan kunna börja bygga 50-150 E2:or om året. Men att komma hela vägen dit är inte en lätt process.

Först måste de klara regelkraven i EU för att ens få köras på allmän väg – och sedan kommer den nätta frågan om finansiering. Den första offentliga visningen av elmotorcykeln kommer bli på motorcykelmässan MP19 som går av stapeln i februari 2019 i Helsingfors.