Fordon

Filmen visar det kaos som en drönare skapade på Gatwick

Med jämna mellanrum släcker drönare ned flygplatser – bland annat Arlanda. Under sommaren blockerades två landningsbanor på Gatwick. Nu har händelsen översatts till en film som tydligt demonstrerar det organiserade kaos som skapades av en ovetande operatör.

Publicerad

Intresset för drönare har exploderat under de senaste åren, och problem har uppstått i och med att vissa användare inte verkar inse vad som händer när man använder dem nära en flygplats. Vid en rapport om en siktad drönare stängs trafiken omedelbart ned. Ibland har det visat sig vara plastpåsar, eller till och med fladdermöss – men det spelar ingen roll. Bland annat tvingades Arlanda under sommaren stänga ned sin verksamhet i en timme.

Det mest uppmärksammade fallet kommer dock från Storbritannien. Där övervakar the UK Airprox Board att säkerhetsavstånden mellan flygplan uppehålls. De utreder även situationer där främmande farkoster som drönare, modellflygplan och ballonger har inkräktat på luftrummet. Under de första nio månaderna 2017 rapporterades 81 incidenter med just drönare. Detta kan jämföras med sex drönarincidenter under hela 2014.

Sommarens stora spektakel var då en drönare blockerade två landningsbanor på Gatwick. Londons enorma flygplats transporterar årligen över 43 miljoner passagerare till 228 destinationer, och 2016 genomfördes sammantaget drygt 275 000 starter och landningar. Så varje avbrott påverkar väldigt många resenärer.

När drönaren upptäcktes fick inga plan landa – i vissa fall fördröjdes de med flera timmar. Se videon som exakt illustrerar det organiserade kaos som uppstod på grund av den klumpiga operatören.

Planen tvingades lägga sig i banor runt flygplatsen och vissa fick omdirigeras till andra flygplatser på grund av bränslebrist. Samtidigt satt många plan strandade på marken, och passagerare fick sina flyg försenade upp emot två timmar.

Drönarbranschen arbetar dock för att möta problemet. Nu lanseras farkoster med mjukvara som innebär att de inte kan flyga nära en flygplats. DJI Innovations, som utvecklar drönarteknologi, har kommit med en egen lösning. Under oktober lanserade företaget systemet AeroScope. Det kan sända ut information som drönarens serienummer – till drönarens position, med fakta om hastighet och riktning. Sedan april har systemet varit testats av två internationella flygplatser.

– I och med att drönare har blivit ett vardagsverktyg för både professionellt och personligt bruk, vill myndigheter försäkra sig om att de kan identifiera vem som flyger nära känsliga områden – eller på ett som kan väcka allvarlig oro. AeroScope möter behovet kring ansvarstagande med teknik som är enkel, billig och pålitlig, säger DJI:s vice vd Brendan Schulman.