Fordon Fartygsjätten Fincantieri testar bränsleceller från svenska Powercell Lyxachten FC Swath 75 som Fincantieri har designat för att kunna drivas av vätgas. Foto: Fincantieri Powercells bränslecellssystem MS-30. Foto: Jonatan Fernstrom/Powercell Europas största skeppsbyggare Fincantieri testar ett bränslecellssystem från svenska Powercell – för både kraftgenerering och framdrivning. Johan Kristensson Publicerad 11 feb 2020 kl 08.41 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Sjöfarten ska minska sina utsläpp av koldioxid med 50 procent till 2050 jämfört med 2008, samtidigt som trafiken väntas öka. Då krävs framdrivningssystem som inte är beroende av fossila bränslen som diesel, bunkerolja och naturgas. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon bränsleceller powercell
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.