Fordon

Experten: Därför är det svårt att komma ikapp Tesla

Foto: Foto: Snmt/Ark Invest

Kommer Tesla kunna behålla sin ledning bland elbilstillverkarna? Catherine Wood, vd för Ark Invest, tror att det blir svårt för andra tillverkare att komma ikapp.

Publicerad

Genom åren har Elon Musk kritiserats för Teslas dåliga byggkvalitet, och många har ansett att varumärkets starka ställning bara har varit ett resultat av deras försprång inom segmentet – tillsammans med hypen kring företaget och grundaren.

Att det bara är en tidsfråga innan de traditionella biltillverkarna lanserar sina elbilar och sveper bort uppstickaren från kartan.

Mercedes har presenterat elbilen EQC och Audi sin modell e-tron. Hur har detta då påverkat Teslas ställning på marknaden? En indikator kan vara investerarnas syn – och Tesla placeras fortfarande som etta av Catherine Wood, vd för investmentbolaget Ark Invest. Hennes tekniktyngds fond gick starkt under 2018 och har fortsatt att klättra i början av året.

– Vi anser att fordonsindustrin står inför ett teknikskifte där man helt går över till elektrifiering, och Tesla ligger före konkurrenterna, säger Catherine Wood till CNBC.

Musk tillverkar sina egna batterier

Hon anser att det kommer att bli svårt för andra tillverkare att komma ikapp ledaren då Tesla har alla aspekter kring elektrifiering inpräntat i sitt dna. Konkurrenterna måste integrera in nya beståndsdelar i sin verksamhet, medan Musk tillverkar sina egna litiumjonbatterier till Model X och Model 3.

Det gör Tesla mer kostnadseffektivt än traditionella biltillverkare. Wood anser dessutom att bolagets cylindriska batterier var ett klokt val. Det innebär att Tesla åka snålskjuts på konsumentelektronikens fallande priskurva, som är snabbare än för konventionella batteripack.

– Ur ingenjörssynpunkt har de gjort något helt otroligt som ingen trodde var möjligt. Det ger dem ett försprång, säger hon.

Många konkurrenter kommer att använda Nvidias plattform för sina självkörande bilar. Wood påpekar att Tesla uppgraderar sina system mer frekvent än Nvidia, viket ger en helt annan dynamik. Till detta har Tesla insett värdet av att samla in data från miljarder kilometers bilkörning, vilket kan bidra till ett försprång även inom autonomi.

– Det är vad som driver autonoma fordon, och det är dit vi är på väg, säger Catherine Wood.