Fordon Expert: Olycksfärjan hölls ihop med gaffatejp Vackert målad men hölls ihop med gaffatejp, var beskrivningen av koreanska färjan Sewol. Foto: TT Haveriet med den koreanska färjan Sewol 16 april då 300 människor omkom berodde på en serie misstag och fel. Håkan Abrahamson Publicerad 21 maj 2014 kl 09.07 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Färjan Sewol och dess systerfartyg hade köpts från Japan för ett år sedan och då byggts om för att öka kapaciteten. Fartygen har förlängts tio meter och extra hytter byggdes till på översta däck. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartygsolycka fordon
ENERGI Lyckat magnettest för amerikanskt bolag – hoppas lösa fusionsfrågan Ett amerikanskt fusionsbolag säger sig ha nått en milstolpe efter ett lyckat test av en stor magnet. Bolaget hoppas lösa fusionsfrågan och börja leverera el till nätet tidigt 2030-tal.
KARRIÄR Efter Northvolts kris: ”hack i kurvan” för ingenjörer i norr Efter år av hög efterfrågan på ingenjörskompetens i norra Sverige står nu hundratals ingenjörer utan jobb i spåren av Northvolts kris.