Fordon

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

Reglerna om lås på dörrarna till flygplanens förarkabiner kom till efter Elfteseptember-attackerna i USA 2001. <br/>- Men det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen.

Publicerad

Den franska utredningen av omständigheterna kring kraschen med Germanwings plan Airbus A320 visar att andrepiloten var ensam i förarkabinen och att han vägrade att öppna dörren när planets kapten knackade på och ville ta sig tillbaka in i cockpit.

Sedan terrordådet i USA 2001 finns det regler som säger att dörrarna ska vara låsbara, som skydd mot exempelvis terrorister och kapare.

Kraven gäller flygplan som tyngre än 45 500 kilo och kan ta över 60 passagerare ombord.

Två piloter flyger vanligtvis med de större passagerarplanen såsom det kraschade Airbus-planet. Det är tillåtet att en av dem lämnar förarkabinen under färd, exempelvis för att gå på toaletten, uppger Gunnar Ljungberg, chef för flygsäkerhetsavdelningen på Transportstyrelsen.

- Men då måste också vissa krav vara uppfyllda, säger han.

Antingen måste en medlem av kabinbesättningen gå in i cockpit och stanna där tills den piloten som sitter vid spakarna öppnar dörren för den andra piloten.

Eller så måste dörren till förarkabinen gå att öppna från utsidan, exempelvis med hjälp av en nödkod. Tanken är att man ska kunna ta sig in om piloten blir sjuk. Man har räknat med "ett hjärtinfarktscenario", beskriver Gunnar Ljungberg.

- Men även om dörren kan öppnas med kod så kan den pilot som är kvar neka access genom en aktiv handling. Tanken med det är att hindra att någon kapare tar över planet, säger han.

Om piloten i stället inte gör något, så öppnas dörren en kort tid.

I det aktuella fallet uppger utredarna att piloten vägrat att öppna dörren. Piloten kan därmed ha nekat sin kollega, planets kapten, inträde genom att blockera nödöppningen.

Flygbolagen är skyldiga att följa dessa EU-krav men kan ändå ha olika procedurer och rutiner. En videofilm från flygplanstillverkaren Airbus, från våren 2014, visar hur dörrhanteringen fungerar när Airbus-planen har förstärkta dörrar.

Men exakt vilka rutiner som användes ombord på flygbolagets Germanwings Airbus-plan är ännu oklart.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!