Fordon

Europeiska myndigheter tittar på Space x-kopia

Foto: CNES

Återanvändning av raketer är framtiden inom rymdfärd. Space x gör det med framgång, och allt fler tittar nu på möjligheten. I Europa har man nu satt igång ett nytt initiativ kallat Callisto.

Publicerad

Att hålla ett rymdprogram rullande är kostsamt, och varje start är en budgetslukare. Men sedan Elon Musk rymdbolag Space x lyckades med att återanvända raketer – och i ett slag kapade de ekonomiska kostnaderna, har rymden kommit ”närmare”.

Redan i fjol stod det klart att europeiska rymdmyndigheten ESA går in och finansierar utvecklingen av en ny typ av återanvändbar raketmotor kallad Prometheus.

Motorn utvecklas av Airbus Safran Launchers. Den kommer vara en del av myndighetens ”Future Launchers Preparatory Program” och ska användas i Ariane 6. Målet är att den nya motorn bara ska kosta en miljon euro – vilket är en tiondel av prislappen för den ”vanliga” motorn.

Men Promethius-programmet är inte det enda på temat återanvändning. Parallellt håller de franska- och tyska rymdmyndigheterna (CNES och DLR) på att utveckla ett alternativ kallat Callisto. Den första färden är planerad till år 2020.

Skillnaden mellan de båda är dock stor. Callisto är tänkt som ett ”projekt för att utforska framtida uppskjutningsfordon”, och är inte begränsat till en motor eller teknisk komponent. Dock är projektet mer experimentellt än Promethius,

– Promethius och Callisto är två nyckeldelar i vår strategi för framtida raketer. Promethius är en ny motor för framtida Ariane 6 eller andra helt nya raketer. Callisto är utvecklad för att vi ska lära oss om återanvändning i Europa – vilket vi inte har sysslat med tidigare. Vi saknar erfarenhet när det kommer till att återanvända, säger Marc Astorg, chef på franska CNES:s launch Vehicle directorate, till Spacenews.

Det man vill lära sig i programmet är bland annat i vilken utsträckning som de olika stegen måste ha fenor/vingar – och vilken typ av motorer som är bäst för återanvändning.

Det är ingen hemlighet att Callisto startades som ett svar på Space x. Dock menar Astorg att det europeiska projektet inte är en direkt kopia. Man är inte heller oroliga för att vara ”tvåa på bollen”.

– Att vara först med att testa en teknologi är bra om man vill vara i media, men det är inte nödvändigtvis bra att vara först i businessen, säger Marc Astorg.