Fordon

EU tappar förtroendet för nationella avgastester

EUs kommissionär för industrifrågor Elzbieta Bienkowska till certifieringsmyndigheterna: Vi litar inte på er. Foto: TT

I kölvattnet av Volkswagens avgasfusk höjer nu EUs kommissionär för industrifrågor Elzbieta Bienkowska tonen och tänker syna de nationella certifieringsmyndigheterna närmare.

Publicerad

Förtroendet från EU för de olika medlemsländernas nationella avgaskontroller är brutet uppger Bienkowska i tyska Süddeutsche Zeitung.

- Vi kommer i fortsättningen att kontrollera om de nationella utsläppsmyndigheterna följer reglerna, säger hon till tidningen.

Dessutom ska de olika medlemsstaterna utbyta erfarenheter från biltester med varandra.

EU-kommissionen kommer i december att presentera detaljerade planer för arbetet, som sedan ska behandlas av medlemsstaterna och Europaparlamentet.

- Det kommer inte att vara möjligt att köpa sig fria från ansvar. Det handlar om att ändra hela systemet.

Under torsdagen och fredagen träffar Bienowska såväl tyska näringsministern Sigmar Gabriel som trafikminister Alexander Dobrint liksom företrädare för Volkswagen under ett möte i Berlin.

Genom avgasfusket kan Volkswagen även tvingas betala böter till EU. Sedan 2012 gäller EU-regler för hur mycket CO2 som får släppas ut som genomsnitt för en tillverkares hela modellutbud. Klara tillverkaren inte detta utgår straffavgifter.

Genom att uppge lägre CO2-värden än vad som släpps ut i verkligheten riskerar därför VW att få böta till EU.

Bilägarna hotas även av högre skattesatser genom att deras bilar släpper ut mer CO2. Den tyska regeringen tänker därför kräva att denna högre bilskatt i så fall betalas av VW och inte av den enskilda bilägaren.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!