Fordon
Ett steg mot privata drönare utom synhåll
Teknik som låter obemannade flygfarkoster väja för hinder är nu under utveckling. Med tekniken på plats blir det tillåtet att flyga privata drönare utom synhåll i Sverige.
Utveckling av teknik för automatisk väjning pågår vid amerikanska Cornell University. I en kvadrokopter som används som testfordon har en forskargrupp byggt in ett system som omvandlar den tvådimensionella bilden från videokameran till en 3d-modell.
Tidigare har forskargruppen använt 3d-kameror för att navigera runt hinder i inomhusmiljöer, men utomhus är 3d-kamerornas position inte tillräcklig för att planera färd kring hinder som ligger längre bort.
Vid omvandlingen från 2d till 3d används fenomen som även den mänskliga hjärnan använder som komplement till stereoseende – konvergerande raka linjer, storlek på kända objekt samt identifiering av objekt som ligger framför andra.
Successivt har systemet sedan tränats på objekt som staket, stolpar, byggnader med mera. Resultatet är en funktion som låter flygfarkosten flyga från en viss punkt till en annan och på egen hand undvika hinder på vägen.
I Sverige är användningen av privata drönare med kamera ombord allt vanligare, men ännu är det i praktiken bara tillåtet att flyga med farkosten inom synhåll trots att räckvidden för kamera och styrsystem är flera mil.
Kravet för att få flyga utom synhåll är ett certifierat system för att upptäcka och väja för annan luftfart men godkända sådana system finns ännu inte.
Här är en video som visar systemet i funktion:
<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/pUj7Ryom03c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>