Fordon

"En väldigt ambitiös satsning"

Håkan Westerlund

(Uppdaterad) Regeringen satsar ambitiöst på järnvägsunderhåll – men även längre fram krävs höjda permanenta anslag. Det menar Håkan Westerlund, som leder KTH:s forskning om underhåll av järnväg.

Publicerad

- Man kan inte sätta in en engångssumma och sen lägga sig på soffan och vila, säger han.

Håkan Westerlund är föreståndare för Centrum för drift och underhåll av infrastruktur på KTH. Han menar att järnvägsunderhållet har varit underfinansierat med ungefär 15 procent tidigare, och att det permanenta anslaget därför måste höjas med ”någon miljard” extra per år.

-När man väl har arbetat bort de här underhållsskulderna måste man fortsätta ligga på en hög ambitionsnivå annars är man tillbaka med nya underhållsskulder igen, säger han.

Och han menar att underhåll ger mer för pengarna än nybyggnad – under förutsättning att målsättningen är hög funktionalitet och robusthet.

Men även om regeringen nu sjösätter en storsatsning på järnvägsunderhåll finns det en viktig förändring som Håkan Westerlund fortfarande saknar. Det är en ändring av budgetreglerna för att tillåta offentliga aktörer att spara pengar i underhållsfonder. På så sätt skulle de kunna avsätta pengar och planera för det långsiktiga underhållet.

-Man har använt underhållet som en budgetregulator, när statens finanser blir svaga drar man in pengarna till underhåll. Men när man gör på det sättet genererar man underhållsskulder som ackumuleras från konjunkturcykel till konjunkturcykel, säger han.