Fordon

En Jas slaktas för varje ny Super-Jas

Super-Jas blir ett nybyggt plan. Men för varje nytt plan kommer ett gammalt plan att användas. Ny Teknik reder ut vad regeringen menar med "ombyggnad" av Gripen C/D till Gripen E.

Publicerad

I går torsdag presenterades budgetpropositionen för 2013. I avsnittet som handlar om försvarsutgifterna beskriver regeringen hur man vill modernisera det svenska stridsflygsystemet Gripen och uppgradera det till nästa generation. Nästa generations Gripen, Super-Jas, benämns Jas 39 Gripen E.

Försvarsminister Karin Enströms förhoppning är, enligt förslaget, att riksdagen ska säga ja till - "utveckling av Jas 39 E och ombyggnad av 40-60 Jas 39 C/D till Jas 39 E".

Men formuleringen ska inte tolkas som så att man faktiskt vill bygga om 40-60 plan ur dagens C/D-flotta. Det senare har utgjort ett av de tekniska alternativen som förekommit i den försvarspolitiska diskussionen.

Vad det i stället handlar om är man vill bygga nya flygplanskroppar utrustade med en rad nya avancerade delsystem. Samtidigt ska vissa tekniska komponenter som i dag sitter i C/D-planen återanvändas.

"Nästa generations Jas Gripen är en ny produkt med bland annat nytt skrov, ny motor, ny radar etc. Av såväl ekonomiska som miljömässiga skäl kommer en del komponenter att återanvändas där behovet av uppdatering inte är lika stort". Det skriver Johan Elmberg, pressekreterare hos försvarsminister Karin Enström (m) i SMS till Ny Teknik.

Han skriver också att: "För varje Jas Gripen E används en C/D".

Stämmer uppgifterna skulle alltså 40-60 C/D -plan ur dagens svenska flotta gå åt för att Saab ska klara den föreslagna svenska beställningen.

Samtidigt kan 22 svenska C/D-plan komma att användas som "reservdelsplan" i Schweiz planerade beställning av 22 nya Gripen-E.

A/B kallas den första Gripen-modellen. Den andra generationen utgörs av de plan som senast moderniserats och kallas C/D. Bokstäverna A och C anger att planet är ensitsigt medan B och D betyder att det har dubbelkommando.

Bägge modellerna är fortfarande operativa.

Enligt överstelöjtnant Daniel Amann vid försvarsmakten hade Sverige vid den senaste sammanräkningen i slutet av augusti: 26 plan av A/B-modell och 81 plan av C/D-modell.

Sedan tidigare finns det ett beslut i riksdagen att flygvapnet ska ha tillgång till 100 plan av C/D-modell. A/B-planen är därför på väg att uppgraderas och byggas om till C/D-plan.

-Vi kommer att sluta flyga med A/B-planen vid årsskiftet eftersom de ska uppgraderas, säger Daniel Amann.