FORDON

En död efter olycka på Gröna Lund  – så fungerar säkerheten på nöjesfält

En person miste livet i en olycka i åkattraktionen Jetline på Gröna Lund.

En person har omkommit i samband med en olycka på Gröna Lund i Stockholm. Flera människor har skadats, varav tre allvarligt. Tre barn undkom med lindriga skador. Polisen har inlett en förundersökning om vållande till annans död, vållande till kroppsskada samt framkallande av fara för annan.

Attraktioner på tivolin och nöjesparker besiktigas årligen innan säsongen börjar. Så även bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund, där en dödsolycka inträffade på söndagen.

Publicerad Senast uppdaterad

Den inspektionen utförs av oberoende besiktningsföretag.

För att få utföra de oberoende inspektionerna krävs ackreditering av myndighet, Styrelsen för ackreditering och kontroll (Swedac).

I Sverige finns det tre bolag som är ackrediterade för att utföra besiktning eller certifiering av så kallade tivolianordningar – alltså attraktioner.

– Ackrediteringen förutsätter att bolagen uppfyller kraven, säger Peter Kronvall, kommunikationschef vid Swedac.

Efter att den har utfärdats genomför Swedac återkommande kontroller, mellan var 12:e och var 16:e månad.

– Skulle vi upptäcka att det finns stora brister, att bolaget inte har kompetens eller att det håller på med dumheter så kan vi återkalla en ackreditering, säger Peter Kronvall.

Utöver de lagstadgade besiktningarna har flera nöjesparker, bland annat Gröna Lund, uppgett att de har egna rutiner för att upprätthålla säkerheten.

– Enligt lag måste alla våra attraktioner besiktigas av oberoende besiktningsmän varje år och det gjordes även i år, före öppningen i våras. Förutom det har vi också interna besiktningar varje halvår, månad och vecka. Sedan går våra tekniker går igenom dem varje dag också innan vi öppnar, säger Annika Troselius, pressansvarig vid Gröna Lund, till TT.

Checklistan för Gröna Lunds åkattraktioner

Här är parkens interna checklistor för kontroll av dess attraktioner, som TT har tagit del av.

Kontrolleras dagligen: Vagnar, boggier, chassi, grindar, avspärrning och staket, stationen, brandsläckare, provkörning.

Kontrolleras varannan vecka: Nödstopp (varje vecka under säsong), vagnar, stålstruktur, smörjning.

Kontrolleras månadsvis: Vinsch

Det tyska företaget Zierer som har tillverkat Jetline vill på måndagen inte kommentera söndagens olycka över huvud taget.

– Information om detta kommer endast att lämnas från Gröna Lund, säger Marina Ernst-Weiderer vid marknads- och säljavdelningen på Zierer, till TT.

FAKTA

Jetline-olyckan på Gröna Lund

Olyckan med bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund under söndagen krävde en persons liv och nio personer fördes till sjukhus för vård. Nöjesparken håller nu stängt i minst en vecka för att bistå polisen, ta hand om personalen och själva utreda händelsen.

Flera personer fastnade också på hög höjd när olyckan inträffade på söndagen i bergochdal­banan Jetline. Det är oklart hur många som fastnade, men det var enligt räddningstjänsten fler än fem personer.

Enligt räddningstjänsten föll två personer ner på marken.

– Det är två på marken när vi kommer på plats, säger Moa Hummelgård, vakthavande befäl på Storstockholms brandförsvar räddningscentral Mitt.

Hela nöjesparken utrymdes efter olyckan, och vid tretiden på eftermiddagen var räddningsinsatsen avslutad.

– Det är en fruktansvärd händelse och man kan inte med ord beskriva hur vi mår just nu, men det är förstås inget mot de anhöriga. Något sådant här får inte hända och våra tankar går till alla drabbade. Det är en sorgens dag på Gröna Lund, säger Annika Troselius på Gröna Lunds pressavdelning.

Enligt Gröna Lunds hemsida invigdes bergochdal­banan 1988 och har en hastighet på omkring 90 kilometer i timmen.

Marco Deb var i närheten av Jetline och blev vittne till olyckan:

– Jag hörde "pang pang" och vände mig om. Sedan kunde jag se vagnen krocka med någonting, ta fart igen och krocka igen. Först trodde jag att de var någonting som hörde till själva grejen, men sedan såg jag två personer som flög ut. Den ena flög ned på marken och den andre fick tag i en pelare och hängde kvar. Den personen blödde i ansiktet såg jag, säger han till TT.

FAKTA

Olyckor på nöjesfält

2019: En tioårig pojke blir allvarligt skadad efter att ha fallit ur en karusell under ett driftstopp på Skara sommarland i Västergötland.

2019: En tioårig flicka blir allvarligt skadad efter ett fall från en karusell på en marknad i småländska Virserum.

2017: En tivolianställd dör efter att ha blivit fastklämd under karusellen "flygande mattan" vid en marknad i Gnesta.

2015: En man omkommer efter ett fall från en plattform vid åkattraktionen Eclipse på Gröna Lund i Stockholm.

2011: En tioåring skadas när han slungas ut ur en karusell på Södermalm i Stockholm.

2008: 18 personer förs till sjukhus när åkattraktionen Rainbow på Liseberg i Göteborg störtar ner på plattformen.

2006: En 33-årig kvinna skadas allvarligt då hon tar sig ur en stock i Flumeride på Liseberg och träffas av efterföljande stockar.

2006: 21 personer skadas när två tåg i en bergochdalbana krockar på Liseberg.

2006: En 23-årig parkarbetare omkommer när han blir påkörd av ett berochdalbanetåg på Parken Zoo i Eskilstuna.

2001: En tioårig flicka skadas av en vagn som lossnar från en karusell i Sundsvall.

1999: Två kvinnor skadas när en vajer brister på ett ambulerande tivoli i Gävle.

1997: En 17-årig flicka omkommer när hon slungas ur en karusell i Sundsvall.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.