Fordon
Elvis testar långa godståg
6 oktober rullade det här 730 meter långa tåget mellan Gävle och Malmö. Foto: Trafikverket
För första gången rullade ett extra långt godståg på sträckan Gävle - Malmö i helgen. Elvisprojektet ska leda till längre och tyngre godståg.
Tåget som rullade på sträckan den 6 oktober är det första provtåget inom projektet Elvis, som ska leda till längre och tyngre godståg. Provtåget var 730 meter långt, 100 meter längre än normal maxlängd.
Projektet leds av VTI. Övriga deltagare är bl a Trafikverket och Skogsindustrierna. Finansiering kommer även från Energimyndigheten. Med längre tåg, och axellaster upp mot 30 ton (mot nuvarande 22,5 eller 25 ton) är det meningen att skogsindustrin ska kunna transportera mer skogsprodukter på räls.
Deltagande operatörer i helgen var Hector Rail och Green Cargo.
Ett annat svensk forskningsprojekt som syftar till långa godståg kallas Marathon. Projektet går ut på att frakta mer gods med nuvarande tekniska förutsättningar (max 22,5 ton axellast) men med tåglängder på upp till 1500 meter. För så långa tåg behövs förarlösa lok även mitt i tåget. Hur styrningen av sådana lok ska gå till undersöks i projektet.
Tilläggas bör att Malmbanan sedan länge kör 750 meter långa tåg med axellasten 30 ton. I USA körs tåg på upp till 3000 meters längd och axellaster på upp till 35 ton dragna av diesellok som placeras såväl i början, mitten och slutet av tågen.